سیداحمد میریان اکندی، سرپرست گروه تواشیح نور مازندران درباره تغییرات ایجاد شده در آیین‌نامه اجرایی مسابقات تواشیح که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شده است، گفت: زمانی که مسابقات و برنامه‌های قرآنی در یک رشته خاص برای چندین سال متوالی با یک سبک و سیاق برگزار می‌شود کم‌کم آن برنامه با رکود مواجه می‌شود پس لازم است که تغییراتی در نحوه اجرای مسابقات در رشته‌های مختلف ایجاد شود تا شاهد این رکود نباشیم.
وی افزود: اما تغییر ناگهانی برنامه‌ها آن هم در سطح وسیع، می‌تواند تأثیرات مخربی بر آن فعالیت و رشته مورد نظر داشته باشد. مسابقات تواشیح و هم‌خوانی سال‌ها به شیوه متداول و مرسوم برگزار شده است که امسال با تغییر مدیریت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، شیوه برگزاری این مسابقات به یکباره تغییر کرد که به نظر می‌رسد در این برهه زمانی نمی‌توان توجیه منطقی برای آن پیدا کرد.
میریان با عنوان این مطلب که نباید به بهانه عدم تمکن مالی و صرف هزینه‌های زیاد تیشه به ریشه هنر دینی تواشیح زد، گفت: تغییراتی که در آیین‌نامه اجرایی مسابقات تواشیح اعلام شده به این صورت است که مسابقات تواشیح دیگر مرحله استانی نخواهد داشت و گروه‌های تواشیح از تمامی استان‌ها آثار خود را برای سازمان اوقاف ارسال می‌کنند تا تعداد محدودی از آثار انتخاب و در مرحله کشوری حضور داشته باشند که به نظر می‌رسد در این شیوه هیچ مرجعی جهت پاسخگویی به عدم راهیابی گروه‌ها برای مرحله نهایی وجود ندارد.

بسیاری از گروه‌های جوان توفیق حضور در مسابقات تواشیح را نخواهند داشت
وی افزود: تغییرات اعلام شده در مسابقات تواشیح اگرچه از نگاه مسئولان امور قرآنی سازمان اوقاف محاسنی دارد، اما معایب آن بسیار چشم‌گیرتر است؛ چرا که در صورت اجرایی شدن این طرح، بسیاری از گروه‌های جوان توفیق حضور در مسابقات را نخواهند داشت در صورتی که مرحله استانی و کشوری این مسابقات می‌تواند حکم یک کارگاه آموزشی برای گروه‌های جوان باشد.
سرپرست گروه تواشیح نور مازندران ادامه داد: اگر به رزومه گروه‌های مطرح کشوری نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم این گروه‌ها نیز کار خود را از شرکت در مسابقات استانی و رقابت با گروه‌های قوی‌تر آغاز کردند و از شرکت در این مسابقات بود که انگیزه لازم برای ادامه فعالیت خود را پیدا کردند و در سال‌های بعد حتی رتبه‌های برتر کشوری را نیز به دست آوردند؛ این در حالی است که با شیوه جدید و عدم حضور در مسابقات استانی، عملا انگیزه‌ای برای گروه‌های جوان باقی نمی‌ماند.
وی در ادامه گفت: همچنین اگر بنا باشد که آثار گروه‌های تواشیح به صورت غیر حضوری داوری شود و گروه‌ها اجرای حضوری نداشته باشند نیز مشکلات زیادی در عمل ایجاد می‌شود؛ چرا که در کار ضبط شده تمامی ظرافت‌های یک اثر هنری دیده نمی‌شود و علاوه بر آن، گروه‌های تواشیح مجبور هستند چندین بار ضبط داشته باشند تا در نهایت به یک اجتماع گروهی جهت ارسال آثار خود برسند که در این صورت نتیجه قضاوت و داوری ممکن است به عدالت نزدیک نباشد.

هنر تواشیح طی سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است
میریان با تأکید بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحت زعامت امام خمینی(ره) و عنایات ویژه مقام معظم رهبری شاهد ظهور این هنر دینی بوده‌ایم گفت: البته سازمان اوقاف و امور خیریه و ادارات اوقاف در استانها نیز زحمات زیادی برای بارور شدن این هنر دینی کشیده‌اند اما باید بپذیریم که این هنر طی سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است.
وی یادآور شد: تعطیلی چند ساله مسابقات تواشیح، عدم برگزاری مسابقات استانی و مجددا برگشت به روال سابق و در حال حاضر نیز زمزمه تغییر در شیوه برگزاری، همه و همه نشان از تردید و دودلی متولیان فرهنگی نسبت به این هنر دینی دارد و شاید به همین دلیل باشد که در سال‌های اخیر گاهی اوقات تواشیح را در مسیر صحیح خود نمی‌بینیم تا جایی که حتی به بعضی از آثار نمی‌توان عنوان تواشیح را اطلاق کرد در حالی که اگر این هنر مقدس در مسیر صحیح خود حرکت کند همواره جذابیت‌های خاص خودش را داشته و در جذب حداکثری جوانان و نوجوانان به قرآن کریم موثر است.
میریان با عنوان این مطلب که تغییرات اعلام شده برای مسابقات تواشیح نباید از هم‌اکنون که زمان برگزاری مرحله کشوری مسابقات تواشیح سال گذشته است اجرایی شود، گفت: مرحله کشوری مسابقات سال گذشته که قرار است طی ماه‌های آینده برگزار شود بهتر است به شیوه متداول و سابق برگزار شود و اگر قرار است تغییراتی باشد برای سال آینده اعمال شود.

تغییرات ناگهانی مسابقات تواشیح به معنای نادیده گرفتن زحمات گروه‌ها است
وی یادآور شد: با توجه به اینکه گروه‌های منتخب استان‌ها، ماه‌ها تلاش کرده‌اند تا برای مرحله کشوری مسابقات آماده شوند و قبل از آن هم در رقابت‌های استانی برتر شده‌اند این تغییرات ناگهانی برای مسابقات امسال به معنای نادیده گرفتن زحمات چندین ماهه آنها است و اگر قرار است شیوه جدیدی در مسابقات اعمال شود به مصداق آیه «فاسیلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون» است.
وی با عنوان این مطلب که تغییراتی که قرار است در آیین‌نامه مسابقات تواشیح اعمال شود باید با نظر خبرگان و متخصصان این حوزه باشد، گفت: در حال حاضر غالب گروه‌های تواشیح از جمله گروه‌هایی که سالها در این زمینه فعالیت حرفه‌ای داشته‌اند مخالف با تغییر شیوه برگزاری مسابقات هستند و به نظر می‌رسد باید این تغییرات با دقت نظر بیشتری صورت گیرد تا موجب اعتراض اساتید و گروه‌های تواشیح نشود.
سرپرست گروه تواشیح نور مازندران در پایان اظهار کرد: آنچه مسئولان سازمان اوقاف باید به آن توجه داشته باشند این است که ایجاد تغییرات ناگهانی در مسابقات تواشیح، تیشه به ریشه این هنر می‌زند و موجب می‌شود هنری که فخر بسیاری از مجالس اعم از مسابقات بین‌المللی قرآن، محافل قرآنی، محفل انس با قرآن در محضر مقام معظم رهبری و ... است کم فروغ شود.

منبع:iqna