سیدمحسن موسوی بلده، از اساتید علم قرائت قرآن کشورمان،با اشاره به تلاش برای راه‌اندازی کمپین نه گفتن به حضور در مسابقات تا زمان اصلاح آن، گفت: این دغدغه از مدت‌ها پیش با من بوده است اما ایده کمپین، تازه به ذهن من رسیده است و هنوز ایده آن خام است اما با راه‌اندازی این کمپین در صورتی که قرآنی‌ها استقبال کنند می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
وی با بیان اینکه جوانان قرآنی باید در این زمینه کاری انجام دهند، افزود: استقبال از این کمپین بستگی به همت قرآنی‌ها و افرادی که در مسابقات شرکت می‌کنند دارد. به اعتقاد من تنها راه اصلاح نتایج مسابقات هم چیزی جز تشکیل یک کمپین نخواهد بود.

استقبال از این کمپین همت قاریان را می‌طلبد

این استاد علم قرائت قرآن با بیان اینکه مخالف برگزاری مسابقات نیستم، ‌تصریح کرد: مسابقه بسیار خوب است و باید باشد اما آثار حاصل از مسابقات باید اصلاح شود، این آثار مسابقات است که باعث شده تا مسابقات نیز به دیده بد نگریسته شود. البته که نباید مسابقات را تعطیل کرد، اما این کمپین می‌گوید تا زمانی که آیین‌نامه‌ای که براساس آن تمام امتیازات به نفر اول داده می‌شود، اصلاح نشود، قرآنی‌ها در مسابقات شرکت نخواهند کرد.
موسوی‌بلده بیان کرد: امتیازاتی که در مسابقات قرآن به نفر اول تعلق می‌گیرد بسیار خوب و فوق‌العاده است و شامل موقعیت‌های مادی، معنوی،‌ اجتماعی می‌شود، اما نفرات دوم به بعد در مسابقات به هیچ وجه دیده نمی‌شوند. این امر باعث می‌شود تا شرکت‌کننده‌ها دچار اضطراب شوند و همین تمام فعالیت‌های آنها را تحت الشعاع قرار دهد.

همه امتیازات برای نفر اول!
وی با تأکید بر اینکه بر این باور است که در فینال مسابقات سراسری نفرات برتر در یک سطح هستند و نفر اول با نفرات دیگر در فینال از لحاظ فنی تفاوت چندانی ندارد، گفت: در فینال مسابقات یک نفر ممکن است یک اشتباه کوچک داشته باشد و همین باعث شود تا از رتبه اول به رتبه‌های چهارم یا پنجم تنزل پیدا کند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اظهار کرد: البته نَفس مسابقه همین است اما یک اشتباه کوچک باعث می‌شود که تمام مزایایی که یک نفر می‌توانست با کسب رتبه کسب کند از دست می‌رود و این درست نیست. نکته اینجاست که ما در مسابقات قرآن کشور بالاخره یک نفر باید اول شود اما امتیازات و مزایایی که برای نفر اول گذاشته‌ایم غیر طبیعی است و بحث این کمپین نیز همین است. با اینکه نفر دوم سوم و حتی چهارم با نفر اول از نظر فنی تفاوت چندانی با نفر اول ندارد اما مزایای نفر اول بسیار زیاد است.

«محسن حاجی‌حسنی کارگر»: تا قبل از مسابقات مالزی، کسی مرا تحویل نمی‌گرفت
موسوی بلده خاطرنشان کرد: نَفس مسابقات همین است اما زمانی که نفر اول را به عنوان قاری بین‌المللی معرفی می‌کنیم و به او امتیازات فراوانی می‌د‌‌هیم و در صورتی که تا قبل از آن رسانه‌ها وقعی نمی‌نهادند، بعد از بین‌المللی شدن رسانه‌های مختلف همان شخص را مطرح می‌کنند و همه در خدمت نفر اول هستند، نفرات بعد باید چکار کنند. «محسن حاجی‌حسنی کارگر» نیز این حرف را مطرح کرده و گفته بود که تا قبل از مسابقات مالزی کسی او را تحویل نمی‌گرفته است.

آثار بد روانی شیوه اجرای مسابقات فعلی
این استاد علم قرائت قرآن افزود: این روشی بسیار اشتباه است و آثار روانی بسیار مخربی دارد که باید جلوی آن گرفته شود، در واقع این کمپین اعتراضی است به محوریت قرار گرفتن همه مزایا برای نفر اول است، این کمپین نه گفتن به نتایج مسابقات است و تا زمان اصلاح این مزایا از قاریان می‌خواهد در مسابقات شرکت نکنند و طبیعتاً تا زمانی که نتایج حاصل از مسابقات و امتیازات غیرمعقول برای نفر اول از بین نرود و سایر رتبه‌ها نیز مورد توجه قرار نگیرند، تحریم مسابقات ادامه خواهد داشت.

تغییر فوری آئین‌نامه‌
وی اظهار کرد: برای رفع این مشکل نیز باید نشست و آیین‌نامه‌ها را تغییر داد،‌ آیین‌نامه باید به گونه‌ای نگارش یابد که امتیازات برای نفر اول تفاوت چشمگیری با امتیازات سایر فینالیست‌ها نداشته باشد. اگر می‌خواهند امتیازی بدهند،‌ بر اساس رتبه‌بندی قاریان عمل کنند.
موسوی‌بلده اذعان کرد: حرف من این نیست که آیین‌نامه مسابقات تغییر یابد و به جای معرفی نفر اول چندین نفر را به عنوان نفر اول معرفی کنند تا مزایای نفر اول به آنها تعلق گیرد، هیچ مسابقه‌ای در دنیا به این صورت نیست اما مزایای نفرات برتر یکسان‌تر شود و اگر جوایز چشم‌گیر را تنها به نفر اول ندهند بهتر خواهد شد.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان عنوان کرد: زمانی که یک نفر اول می‌شود تمامی توجه از حضور در صدا و سیما تا حضور در محافل دستگاه‌ها دولتی و مردمی متمرکز بر او می‌شود. همه دنبال نفر اول هستند،‌ در صورتی که نفر دوم و سوم نیز به لحاظ فنی قوی هستند.

رتبه‌بندی قاریان
وی همچنین به کشور مصر اشاره کرد و گفت: در کشور مصر به هیچ وجه به این صورت نیست،‌ مگر اساتید برجسته این کشور در مسابقات قرآن شرکت کردند که در این حد از شهرت قرار دارند؟ اگر امسال را دقت کرده باشید،‌ متوجه خواهید شد که شرکت کننده مصری به هیچ وجه اضطراب نداشت؛ چرا که مسابقات برای آنها مهم نیست و رتبه در مسابقات برای آنها اهمیت ندارد.

موسوی‌بلده در پایان خاطرنشان کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که قاریان را رتبه‌بندی کنیم،‌ یعنی قاریان بر اساس توانمندی‌هایی که دارند رتبه‌بندی شوند.