سلسله نشست‌های قرآن و اندیشه با نگاهی به اصالت در تلاوت با حضورمهدی عادلی قاری بین المللی قرآن کریم در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.

قاری بین المللی قرآن کریم در سلسه نشست‌های قرآن و اندیشه با اشاره به اهمیت اصالت در تلاوت و مداحی، گفت: وقتی از اصالت دور شویم از معنویت دور شده‌ایم، در برخی جلسات مداحی آهنگین شده است و حرکاتی که در شأن اهل بیت (ع) نیست انجام می‌شود، تلاوت باید در شأن قرآن باشد، بگونه‌ای که در محضر خدا تلاوت می‌کنیم و اگر حضرت مهدی (عج) نیز حضور داشتند همانگونه قرآن تلاوت می‌شد.

قاری بین المللی قرآن کریم با اشاره به برخی تلاوت‌های به‌یاد ماندنی از قاریان ممتاز و بین المللی گفت: تلاوت‌های مثل تلاوت استاد عبد الباسط از یاد نمی‌رود اما تلاوت‌های مقطعی به سمتی می‌رود که مخاطب بیشتری را جذب کند اما این تلاوت‌ها ماندگار نخواهد ماند چرا که اصالت تلاوت به معنویت نزدیک است و هر چه از اصالت دور شویم از معنویت دور شده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم با تلاوت معانی آیات را به مخاطب القاء کنیم باید با مفهوم قرآن نیز مأنوس باشیم و معانی آن را بدانیم و اینگونه ارتباط نزدیکی بین قاری قرآن و مستمع  قرآن برقرار می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاوت استاد عبدالفتاح شعشاعی با القای معانی همراه است و تلاوت ایشان این طور نیست که تنها بخواهند آهنگی را ارائه دهند، خاطرنشان کرد: برای شروع یادگیری تلاوت قرآن کریم روش پیشنهادی این است که شخص حضوری در کلاس‌های آموزشی بیاید اما اگر این امکان برای او میسر نبود از شبکه سیمای قرآن مباحث را دنبال کند برای شروع ترتیل نوارهای صوتی استاد خلیل حصری را صفحه به صفحه تمرین کند و در کنار آن معانی را هم بخواند، همچنین ترتیل را همانند استاد استاد محمد صدیق منشاوی تمرین کند چرا که ابتدا باید فصاحت و خواندن قرآن روان شود.

عادلی با یبان اینکه زمانی که قرآن کریم بر پیامبر (ص) نازل شد به هنگام ارائه قرآن مردم آن را با لهجه‌های مختلف قرائت می‌کردند، گفت: پیامبر (ص) هیچ ایرادی از مردم نمی‌گرفتند چرا که مهم این بود مردم با قرآن کریم مأنوس شوند این اتفاق راز ماندگاری قرآن و پرهیز از تحریف آن بود.

قاری بین المللی قرآن کریم با اشاره به تلاوت‌های اصیل اساتید و قاریان برجسته قرآن کریم گفت: تلاوت‌های استاد یوسف عبد الباسط، شیخ علی محمود، مصطفی اسماعیل تلاوت‌های اصیل است، افرادی که قصد یادگیری تلاوت قرآن کریم را دارند ابتدا باید در جلسات حضور یابید و این پروسه را همراه با تلاش مستمر طی کنند.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال اگر قاری تلاوت عبدالفتاح شعشاعی را تمرین می‌کند، کلمه کلمه و نفس به نفس باشد و همه این ضرب آهنگ‌ها رعایت شود، اگر این اتفاق با آرامش باشد بعد از چند ماه چند پله سعود را طی می‌کند چرا که کیفیت یادگیری قرآن کریم مهم است.

قاری قرآن کریم با انتقاد از اینکه جامعه با قرآن کریم انس ندارد، ابراز داشت: پیامبر (ص) که خدا مقام ایشان را در قرآن رفیع قرا دادند پیامبر مهربانی بود و خالق بزرگ بود اگر حضور ایشان نباید اسلامی در جهان برقرار نبود، در رابطه با رحمت پیامبر (ص) در قرآن کریم بسیار بیان شده است و اگر فرمایشات ایشان را از جمله اینکه می‌فرمایند هرکس نیکی کند به خود نیکی کره است و هرکس بدی کند به خود بدی کرده است را در جامعه اجرا کنیم شاهد تحولات بزرگی در جامعه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه جواب بدی را باید با خوبی داد، افزود: اغلب مشکلات و توهمات ما در جامعه این است که در کارهای یکدیگر تجسس می‌کنیم اگر به آیات قرآن که در رابطه با نکوهش تجسس است توجه داشته باشیم شاهد اتفاق‌های خوبی در جامعه خواهیم بود.

در ادامه وی با مطرح کردن سوالی از قرآن کریم اینکه کدام آیه قرآن هم نام حضرت عیسی و هم نام رسول اکرم (ص) اشاره و بشارت داده شده است، گفت: در سوره صف آیه شش نام این دو بزرگوار آمده است و حضرت محمد (ص) بشارت به حضور حضرت عیسی داده‌اند.

سؤال دیگر وی در رابطه با ‌یکی از آیات که به تجارت سودمند اشاره داده است بود که پاسخ آن پذیرش ولایت حضرت علی (ع) و امامت اهل بیت (ع) بود.

در ادامه این نشست سید مهدی تاج‌زاده، نفر اول مسابقات بین المللی قرآن کریم در کشور تونس در سال 81 ، با اشاره به اهمیت درک مفاهیم قرآن کریم ،گفت: اگر شخصی در تلاوت قرآن کریم القای درونی داشته باشد اما معنای آیه قرآن را نداند نمی‌تواند آیات قرآن را به مردم القاء کند و برای همین باید معانی قرآن کریم را فرا بگیرد و تقوی خود را زیاد کند، قرائت‌های که خوانده می‌شود برای جذب افراد است در حالی که تا مأنوس به قرآن کریم نباشیم افراد جذب قرآن نمی‌شود.

قاری قرآن کریم، مشکل جامعه را عدم انس با قرآن کریم دانست و ابراز داشت: این جلسه پنجمین جلسه قرآنی است که تشکیل می‌شود اما با استقبال مناسبی روبه رو نبوده‌ایم، حضور بیشتر شما منجر می‌شود که قاریان قرآن کریم دلگرم شوند برای همین قرار است که این سلسه نشست‌ها در مساجد برگزار شود.