«شحات محمد انور» از جمله تأثیرگذارترین قاریان مصری بر قراء ایرانیست که سال‌های پایانی عمرش را به دلیل نوعی بیماری کبدی در منزل بستری بود و سرانجام در ۲۳ دی‌ماه سال ۸۶ (۱۲ ژانویه ۲۰۰۷) در سن ۵۷ سالگی به دیار باقی شتافت.

او اول ژوئیه سال ۱۹۵۰ میلادى در روستاى «کفرالوزیر» که مرکزى دور افتاده در استان قهلیه مصر است، متولد شد. بیش از سه ماه از ولادتش نگذشته بود که پدرش را از دست داد. سپس به واسطه دایی‌اش که سرپرست خانواده‌اش را عهده‌دار شده بود، به یادگیری و حفظ قرآن تشویق و از طریق او با استاد «حلمى محمد مصطفى» آشنا شد و در زمینه حفظ قرآن کریم از او بهره گرفت.

در سن 8 سالگی حافظ کل قرآن شد

استاد شحات محمد انور در سن هشت سالگی، حافظ کل قرآن شد. وقتى به سن ۱۰ سالگى رسید، دائى‌اش او را به روستای کفرالمقام برد تا تجوید قرآن را از طرف مرحوم استاد «سیداحمد فرارحى» فرا گیرد.

خود استاد «شحات محمد انور» درباره خاطرات ایام کودکى خود این‌گونه سخن می‌گوید: «در آن دوره من با حفظ کردن قرآن کریم سعادتى وصف‌ناشدنى یافتم، مخصوصاً پس از اتمام حفظ قرآن و در اثناء یادگیرى تجوید آن، به خاطر این‌که صداى زیبایى داشتم و اداء لحن من، شبیه اداء قاریان بزرگ بود، لذا بر همدوره‌اى‌هایم پیشى گرفته و در میان آنان به استاد کوچک شناخته شدم و این موضوع آن‌ها را خشنود مى‌کرد، همکلاسى‌هایم در مکتب به دنبال فرصت بودند که استاد مشغول کارى شود تا از من بخواهند که با تجوید، آیات قرآن را برایشان بخوانم و چنان مرا تشویق مى‌کردند که گویى من قارى بزرگى هستم». 

وی در دوران جوانی(حدود 20 سالگی) و با وجود اینکه از سن کمی برخوردار بود، به دلیل استعداد و صوت زیبایی که داشت، درخشید به گونه‌ای که اساتیدی مانند «جوده ابوالسعود»، «سعید عبدالصمد الزناتى» و «حمدى زامل» از جمله قاریانی بودند که با حضورشان در محافل قرآنی منطقه‌ای که استاد شحات محمد انور نیز در آن‌جا حضور داشت، گرمی خاصی را به این محافل بخشیدند.

ورود به رادیو 
درباره ورود این استاد گرانقدر به رادیو می‌گویند به دلیل سبقت شهرت او بر سنش از سوی رئیس مرکز شهر «میت غمر» دعوت‌نامه‌ای برای او فرستاده شد و او را به یکی از مناسبت‌های دینی که مرحوم دکتر «کامل البوهی» اولین رئیس رادیو در آن حضور داشت، دعوت کردند.

مرحوم استاد شحات انور درباره این ماجرا این‌چنین می‌گوید: «طبق تاریخی که مقرر شده بود به رادیو رفتم، ولی هیئت داوران با وجود اعجاب شدیدشان نسبت به خواندن من گفتند باید مدتی برای فراگیری نغمه‌ها و دستگاه‌ها کلاس ببینم، من از استاد «محمود کامل» و استاد «احمد صدقی» از چگونگی کار سؤال کردم و آن‌ها من را به آموزشگاه موسیقی راهنمایی کردند، دو سال به آموزشگاه رفتم و همه مقامات و الحان قرآنی را با کیفیت عالی فرا گرفتم تا سال ۱۹۷۹ میلادی که دوباره تقاضانامه‌ام برای ورود به رادیو را نوشتم که سرانجام موفق شدم و آن‌ها برنامه‌ای برای تلاوت‌هایم به من دادند و از آن پس بود که به رادیو راه یافتم».

دعوت‌های استاد شحات انور 
صوت زیبای مرحوم شحات انور و شهرت جهانی او موجب شد که بارها از سوی وزارت اوقاف مصر و بسیاری از وقت‌ها به دعوت‌های خصوصیِ، میلیون‌ها نفر از دوست‌داران قرآن کریم در خارج از مصر در لندن، لس‌آنجلس، آرژانتین، اسپانیا، فرانسه، برزیل، کشورهای حاشیه خلیج فارس، نیجریه، زَئیر، کامرون و بسیاری از دولت‌های آسیائی مخصوصاً ایران سفر کرد و به قول خودش در همه این مسافرت‌ها، جز رضای خداوند و بهروزی مسلمین نیت دیگری نداشت.

خانواده شحات محمد انور

وی سه فرزند پسر و شش دختر دارد و همگی آن‌ها از جمله حافظان کل قرآن کریم بشمار می‌روند که انور شحات محمد انور و محمود شحات محمد انور بارها به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده و به تلاوت قرآن پرداخته‌اند. دو سفر آخر محمود شحات، یک بار در اوایل خردادماه سال جاری به هنگام اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن کریم و دیگری به محافل قرآنی که پس از فاجعه منا و به یاد قاریان مهاجر الی الله در زادگاه این عروج‌یافتگان برگزار شد، مربوط است.

مرحوم استاد شحات محمد انور، چهار سال به دلیل بیماری‌اش در محافل قرآنی تلاوت نمی‌کرد حتی مدتی در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) تهران برای مداوا تحت نظر بود و سرانجام به لقاءالله پیوست.

در ذیل تلاوت استاد شحات محمد انور از آیات 1 تا 15 سوره اسراء ارائه می‌شود. این سوره که از سوره‌های مکی قرآن است داراى 111 آیه است‏. از دیگر نام‌های مشهور این سوره «بنی‌اسرائیل» است به دلیل اینکه بخشی در آغاز و پایان این سوره پیرامون داستان بنى‌اسرائیل است و نام «اسراء» بر این سوره نهاده شده چون‏ پیرامون معراج پیامبر(ص) سخن ‏گفته شده است و «سبحان» نیز از نخستین کلمه این سوره گرفته شده است.

همچنین درباره فضیلت تلاوت این سوره در روایات اجر و پاداش فراوان براى فردى که این سوره را بخواند نقل شده از جمله این که در روایتى از امام صادق(ع) آمده است: «کسى که سوره بنى‌اسرائیل را هر شب جمعه بخواند از دنیا نخواهد رفت تا این که قائم را درک کند و از یارانش خواهد بود».