سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، درباره نمونه اولیه لباس متحدالشکل قاریان و نظرسنجی صورت گرفته از سوی ایکنا درخصوص طراحی این لباس اظهار کرد: تصویری که از این لباس در رسانهها منتشر شده تصویر گویایی از لباس نیست و از نظر نورپردازی تاریک است و به همین دلیل رنگ عبای لباس خیلی تیرهتر شده است در حالیکه این عبا از جنس عباهای بسیار نازکی است که معمولاً پارچه زیر از پشت عبا دیده میشود و این مسئله در طراحی لباس مدنظر بوده است.
لباس متحدالشکل قاریان از لحاظ رنگی قائل به تنوع رنگ است
سرابی افزود: طراحی ارائه شده برای لباس قاریان قرآن از لحاظ رنگی قائل به
تنوع رنگ است و در نمونه رونمایی شده نیز دو رنگ عبا پیشنهاد شده است که
یک رنگ قهوهای و رنگ دیگر کرم است.

وی با عنوان این مطلب که نظر دادن درباره این لباس باید با اطلاعات و آگاهی کامل انجام شود، عنوان کرد: برخی از دوستان با موضع منفی نسبت به لباس متحدالشکل قاریان نظر میدهند و بهطور کلی لزوم چنین لباسی را نفی میکنند در حالیکه بحث لزوم استفاده از لباس متحدالشکل برای قاریان قرآن در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شده و مسئولان مربوطه در شورا به این نقطه رسیدهاند که چنین لباسی باید طراحی شود و کار اجرایی آن را به شورای عالی قرآن واگذار کردهاند.
منافع لباس متحدالشکل قاریان از نکات منفی آن بیشتر است
سرابی در ادامه گفت: داشتن یک لباس متحدالشکل برای قاریان ممکن است
ملاحضاتی داشته باشد اما بهطور قطع منافعی هم برای جامعه خواهد داشت که
منافع این کار بیشتر از نکات منفی آن خواهد بود.
قائم مقام شورای عالی قرآن یادآور شد: به هر حال عده زیادی از مردم برای
قاری و استاد قرآن شخصیت ویژهای قائل هستند و زمانیکه متوجه میشوند شخصی
قاری قرآن است احترام ویژهای به او میگذارند؛ اکثر مردم ما اگر بدانند
شخصی قاری قرآن است به خاطر توصیه و سفارشی که از بزرگان دین برای احترام
به اهل قرآن شده است این احترام را اظهار میکنند و البته خود قاری قرآن هم
وقتی ملبس به لباس خاصی شود بهطور طبیعی در رفتارش ملاحضاتی را رعایت
میکند که شاید پیش از آن کمتر رعایت میکرده است.
تأکید بر ایرانی و اسلامی بودن لباس متحدالشکل قاریان قرآن
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگیهایی که باید لباس قاریان جمهوری
اسلامی ایران از آن برخوردار باشد، اشاره کرد و گفت: در طراحی این لباس بر
ایرانی و اسلامی بودن آن و اینکه تقلیدی از لباس قاریان دیگر کشورها نباشد
تأمل داشتهایم و سعی کردهایم ضمن اینکه از لباس معمول جامعه به دور
نباشیم در عین حال الگوی پوشش ایرانی را نیز حفظ کنیم و اگر در ارتباط با
لباس، سفارش و توصیههای دینی داریم این توصیهها و آداب را نیز رعایت
کنیم.
سرابی با بیان اینکه، داشتن عبا، کلاه و عمامه جزء مستحبات در لباس است،
گفت: عبا و کلاه، البته بهعنوان اجزاء غیردائم لباس برای قاریان درنظر
گرفته شده است.
وی ادامه داد: کت درنظر گرفته شده برای لباس متحدالشکل قاریان نیز از نظر
یقه همانند کتهای اصیل ایرانی است که معمولاً یقه بازی نداشتهاند و
مناسبتر هستند؛ همانطور که لباس خادمان حرم امام رضا(ع) نیز جلو بسته است و
یقه آنها نیز مانند یقه کتهای فرهنگی نیست که باز باشد. این مدل یقه و کت
به سنن ملی ما نزدیکتر است.
رنگ روشن از رنگهای مستحب در پوشش اسلامی است
قائم مقام شورای عالی قرآن درباره رنگ درنظر گرفته شده برای این لباس
گفت: رنگی که برای این لباس انتخاب شده، رنگ کرم مایل به مقداری زرد است که
از رنگهای مستحب در پوشش اسلامی است و در پوشش اسلامی نیز بر استفاده از
رنگهای روشن تأکید شده است اما دو قطعه از این لباس یعنی عبا و کلاه از
این سفارش استثنا شده است که رنگ این دو قطعه تیرهتر انتخاب شده است که
مشکلی ندارد.
سرابی ادامه داد: برخی دوستان از تیرگی رنگ عبا انتقاد کرده و از این
سفارش اسلام که بر تیره بودن رنگ عبا و کلاه تأکید داشته است اطلاع ندارند.
دلیل دیگری که برای انتخاب رنگ تیره در عبا و کلاه داشتهایم این بوده است
که لباس قاریان باید بهگونهای طراحی شده باشد که جامعه قاریان برای
استفاده از این لباس رغبت داشته باشند؛ هرچند که در رنگ لباس به هیچ عنوان
محدودیت نداریم و رنگی که هماکنون طراحی شده است تنها رنگ پذیرفته شده
نیست و این لباس میتواند در رنگهای مختلف با توجه به سلیقههای مختلف
باشد.
عبا و کلاه بخش دائمی لباس بهشمار نمیآیند
وی یادآور شد: همچنین، در این لباس، دو بخش عبا و کلاه بخش دائمی لباس
بهشمار نمیآیند و این دو، بخشهایی هستند که قاریان میتوانند فقط در حین
تلاوت از آنها استفاده کنند و اگر این بخشها را حذف کنیم آن کت و شلواری
که وجود دارد در حال حاضر نیز در سطح جامعه مورد استفاده قرار میگیرد و
این نوع کت و شلوار هیچ محدودیتی برای قاریان قرآن ایجاد نمیکند که قاریان
در سطح جامعه از لحاظ تحرک، محدودیت پیدا کنند.

وی ادامه داد: کمر شلوار نیز طوری طراحی شده که ضمن حفظ زیبایی لباس، قابل اتساع باشد و در پشت کمر، کش طراحی شده تا وقتی قاریان مینشینند نیازی به شل و سفت کردن کمربند نداشته باشند و به راحتی نفسگیری کنند.
اعمال نتایج نظرسنجیها در طراحی نهایی لباس متحدالشکل قاریان
سرابی در این بخش از سخنان خود ضمن تشکر از خبرگزاری ایکنا بهدلیل
نظرسنجی درباره نمونه اولیه لباس متحدالشکل قاریان قرآن اظهار کرد: ما
نظرات جمعآوری شده را از خبرگزاری ایکنا خواهیم گرفت و علاوه بر آن نتایج
نظرسنجی خود را که همزمان با رونمایی از نمونه لباس قاریان در قالب توزیع
فرمهای نظرسنجی جمعآوری کردهایم و در این نظرسنجی از نظرات 250 نفر از
قاریان و اساتید قرآن بهره بردهایم را نیز در طرح نهایی لباس متحدالشکل
قاریان اعمال میکنیم.
وی در پایان عنوان کرد: نهایی شدن طرح لباس متحدالشکل قاریان ممکن است
حدود شش ماه طول بکشد؛ اما به هر حال یک لباس متحدالشکل زمینهسازی فرهنگی
نیاز دارد و باید بتوانیم بازخوردهای این کار را بگیریم تا بتوانیم طرح
نهایی را ارائه کنیم.