محمود عبدالباسط، قاری برجسته مصری و نماینده این کشور در رشته تلاوت سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: روز نخست مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سطح خوبی برگزار شد و شرکت‌کنندگان رشته قرائت در سطح مطلوبی بودند که این امر بیانگر این است که قاریان برجسته‌ای برای حضور در این مسابقات انتخاب و گزینش شده‌اند.
وی افزود: همچنین کمیته برگزارکننده مسابقات در روز نخست بسیار دقیق و منظم عمل کرد که این امر نشان‌دهنده اهتمام ویژه مردم، مسئولان و دست‌اندرکان در ایران به قرآن کریم و این کتاب مقدس الهی است.

گردهمایی عظیم قرآنیان با چاشنی وحدت
این قاری مصری در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به این که مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، محفلی برای حضور اهل قرآن از هر مذهب و نژادی است، گفت: در این محفل قرآنی، قاریان و حافظان از اقصی نقاط جهان بر سفره قرآن گردهم می‌آیند و در این محفل نورانی هیچ کس هیچ برتری بر دیگری ندارد.



محمود عبدالباسط گفت: تمامی پیروان مذاهب اسلامی در اصول اساسی مانند قرآن کریم، پیامبر(ص) و قبله با یکدیگر وحدت دارند و هیچ اختلافی از این لحاظ میان مسلمانان وجود ندارد.
نماینده مصر در رشته قرائت سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به فعالیت‌هایی که در جهان اسلام در حوزه قرآن کریم انجام می‌شود، عنوان کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن همچون همایش‌ها و کنفرانس‌هایی که با موضوع وحدت و یکپارچگی مسلمانان برگزار می‌شود، سهم زیادی در تحکیم اتحاد و همبستگی میان مسلمانان دارد.
وی با اشاره به این که تمامی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با محوریت آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» برگزار می‌شود، گفت: مسابقات قرآن محفلی برای ایجاد وحدت میان مسلمانان است و شکی نیست این رقابت‌های قرآنی ارتباط میان مسلمانان را بیشتر و تقویت می‌کند و امری بسیار نیکو و پسندیده‌ است.
این قاری مصری در ادامه به اقدامات اخیر برخی جریان‌های تکفیری و افراطی که سبب مخدوش‌شدن چهره مبارک اسلام شده‌اند، اشاره و تصریح کرد: گروه‌هایی که اخیرا مرتکب این اقدامات وحشیانه با نام اسلام می‌شوند، مطمئنا مسلمان نیستند و این‌‌ها افرادی هستند که از اسلام خارج شده‌اند.

برپایی محافل بین‌المللی قرآنی؛ فرصتی برای معرفی اسلام راستین
محمود الباسط در ادامه این گفت‌وگو، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در این برهه حساس را پاسخی محکم در رد عقاید باطل ضداسلامی و اقدامی مهم در تصحیح چهره دین مبین اسلام دانست.
وی بیان کرد: اقدامات این گروه‌های افراطی سهم زیادی در مخدوش‌کردن چهره مبارک اسلام در جوامع غربی و رشد پدیده اسلام‌هراسی در این جوامع داشته است و در مقابل اقدامات جدی مسلمانان همچون برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها با موضع معرفی آموزه‌های صحیح دین اسلام و مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و انعکاس این رخدادها در رسانه‌ها به طور حتم در ارائه تصویر درست از اسلام و نشر افکار و عقاید صحیح اسلام تأثیر عمیقی خواهد داشت.