محمد برخورداری از قاریان خوشخوان استان تهران است که چندی پیش به عنوان نفر اول مسابقات سراسری ابتهال برگزیده شد.

وی متولد 1362 تهران است که با حضور در جلسات مختلف قرآن، تلاوت قرآن را فرا گرفت و در کنار تلاوت در زمینه تواشیح و ابتهال هم فعالیت کرد.

در اولین حضور در مسابقات ابتهال اول شدم

برخورداری درخصوص نحوه گرایش به ابتهال گفت: از همان ابتدا که کار تلاوت را آغاز کردم در زمینه تواشیح و ابتهال هم فعالیت داشتم، حزن و ارتباط زیبایی که در ابتهال با خالق یکتا و معصومین (ع) وجود دارد برایم بسیار جذاب است و همین امر به من برای گرایش به سمت ابتهال انگیزه داد. همچنین امسال برای اولین‌بار در مسابقات ابتهال شرکت کردم و به لطف خدا در اولین حضور به مقام نخست کشور رسیدم.

سطح فنی شرکت‌کنندگان بالا بود

نفر اول مسابقات ابتهال سطح فنی شرکت‌کنندگان در مسابقات را بسیار بالا دانست و گفت: در این دوره از رقابت‌ها شاهد اجرا‌های بسیار قوی و حرفه‌ای از شرکت‌کننده‌ها بودیم و این امر باعث خوشحالی‌ام شد زیرا اینها نشانه رشد تواشیح و ابتهال در کشور است، همچنین دکور مسابقات یک صفحه نمایش بزرگ بود که با نمایش تصاویر زیبا و متحرک جذابیت مسابقات را بالا برده بود.

تغییرات مسابقات تواشیح و ابتهال فرصت تبادل تجربیات را سلب می‌کند

وی درخصوص تغییرات جدید مسابقات تواشیح و ابتهال گفت: گروه‌های تواشیح و مبتهلان هر سال یک‌بار فرصت دارند تا چند روز دور هم جمع شوند و با این اتفاق هم دید‌ و بازدید‌ها تازه شود و هم تجربیات را به هم منتقل کنند، اما با این تغییرات این فرصت از همه گروه‌های برتر استانی سلب شد و تنها فینالیست‌ها آن هم فقط در یک روز دور هم جمع شدند. به نظر من این اتفاقات کم لطفی به فعالیت‌های قرآنی است زیرا در کشور ما برای موضوعات مختلف به خوبی هزینه می‌شود، اما درخصوص فعالیت‌های قرآنی همیشه سعی بر صرفه‌جویی است.

ضرورت افزایش نمره تأثیر‌گذاری بر مستمع به مسابقات

مبتهل برتر کشور در سال 1394 با اشاره به خلأ نمره تأثیر‌گذاری بر مستمع در مسابقات گفت: چند سال پیش که من در مسابقات ملی دانشجویان شرکت و اول شدم، به جز تیم داوری تعدادی داور هم در بین مستمعان بودند که به تأثیر تلاوت قاری به مردم نمره می‌دادند، این امر مهمی است که در مسابقات ما مغفول مانده و بهتر است مسئولان این موضوع را هم در دستور کار قرار دهند، زیرا این کار در ارائه تلاوت زیبا در مسابقات بسیار مؤثر است.

وی با انتقاد از عدم اسکان شرکت‌کنندگان تهرانی در نوزدهمین دوره مسابقات سراسری تواشیح و ابتهال گفت: متأسفانه بچه‌های تهران در کنار سایر شرکت‌کنندگان حضور نداشتند و ما نتوانستیم از این فرصت برای تبادل تجربیات با دیگر شرکت‌کنندگان استفاده کنیم.

برخورداری اطلاع‌رسانی مسابقات امسال را ضعیف دانست و گفت: اطلاع‌رسانی مسابقات مطلوب نبود تاجایی که من از طریق رسانه‌ها، شبکه‌های مجازی و دوستان از روز برگزاری مسابقات مطلع شدم، حتی روز قبل از مسابقات به درستی اعلام نشد که ابتدا گروه‌های تواشیح اجرا دارند یا مبتهلان، خود من صبح روز مسابقات از طریق رادیو قرآن متوجه شدم که ابتدا مبتهلان باید بخوانند و فوراً خود را به سالن محل برگزاری رقابت‌ها رساندم، این درحالی بود که شاید کمتر از پنج دقیقه به زمان اجرای بنده وقت مانده بود.

فشردگی مسابقات باعث خستگی شرکت‌کنندگان و داوران شد

این قاری ممتاز قرآن کریم فشردگی برگزاری رقابت‌ها را یکی از ضعف‌های مسابقات دانست و گفت: مسابقات امسال به صورت فشرده در یک روز برگزار شد و شرکت‌کنندگان از صبح تا شب درگیر مسابقات بودند، فشردگی به حدی بود که ما را حدود ساعت 15 برای صرف ناهار بردند و در طول روز پذیرایی چندانی هم از ما صورت نگرفت. این اتفاق سبب خستگی شدید بچه‌ها شده بود، همچنین برگزار‌کنندگان بهتر است بدانند صدای انسان ساعات اولیه صبح چندان آماده نیست و شرکت‌کننده‌ای که باید ساعت 9 صبح بخواند شرایط بسیار سخت‌تری از شرکت‌کننده‌ای که باید بعد از ظهر بخواند دارد و این عادلانه نیست.

مشکلاتی که به خاطر عدم اعلام نتایج بوجود آمد

وی با اشاره به عدم اعلام نتایج تا برگزاری آیین اختتامیه گفت: این کار شاید فی نفسه باعث بروز هیجان در مسابقات شود اما این عدم اعلام نتایج باعث شد ما زمانی از نتایج مطلع شویم که داوران همه در شهر و منزل خود باشند و عملاً امکان اعتراض از شرکت‌کنندگان سلب شد، درحالی که حق شرکت‌کننده است که کارنامه نمراتش را دریافت و اگر به موضوعی معترض است حد‌اقل اعضای هیأت داوران به اعتراض او گوش دهند، همچنین برخی از شرکت‌کننده‌ها از راه‌های دور به تهران آمده بودند و نمی‌توانستند در تهران بمانند اما برای اطلاع از نتایج ناچار بودند تا آخرین لحظه در تهران بمانند در حالی که فردای برگزاری مسابقات هم روز تعطیل نبود، از طرفی مسئولان برگزار کننده‌ هم رفتار چندان خوبی در این موضوع نداشتند. ساعت حدود 14 روز اختتامیه یکی از مسئولان برگزاری مسابقات با من تماس گرفت و گفت: شما آماده باش که در اختتامیه بخوانی، و هنگامی که پرسیدم مگر اول شده‌ام؟ وی پاسخ مناسبی نداد در حالیکه معمولا در این مواقع با تبریک به نفر اول و با تکریم از او برای اجرا در اختتامیه دعوت می‌شود.

نفر اول مسابقات ابتهال با اشاره ضعف سیستم صوتی مسابقات گفت: متأسفانه سیستم صوتی سالن چندین‌بار قطع و وصل شد و این اتفاق مشکلاتی را برای شرکت‌کنندگان به وجود آورد، همچنین صدای اجرای شرکت‌گنندگان هم به خوبی ضبط نشده و برخی از اجرا‌ها یا کاملاً ضبط نشده و یا ناقص ضبط شده است. به طور مثال اجرای خود بنده ناقص ضبط شده است.

وی برگزاری مسابقات را کاری پرزحمت دانست و گفت: در مجموع برگزاری مسابقات زحمات زیادی دارد و همین‌جا ضمن عرض خسته نباشید به برگزارکنندگان از زحمات این عزیزان تشکر می‌کنم. این مسابقات نکات مثبتی هم داشت ولی چنانچه بخواهیم پیشرفت و حرکت رو به جلو داشته باشیم باید به انتقادهایی که دلسوزانه صورت می‌گیرد بیشتر توجه کنیم.

سهمیه استان تهران در مسابقات سراسری قرآن کم است

برخورداری درخصوص دیگر فعالیت‌هایش به جز ابتهال گفت: من ابتهال را در کنار تلاوت قرآن کریم انجام می‌دهم و فعالیت اصلی من تلاوت قرآن است، البته چند سالی است که به دلیل سهمیه کم استان تهران دیگر در مسابقات شرکت نمی‌کنم، زیرا این استان با وجود حدود 50 قاری طراز اول به سختی به اندازه انگشتان یک دست در مسابقات کشوری سهمیه دارد و این اتفاق باعث شده تا بسیاری از ما پشت سد مسابقات استانی بمانیم، جالب است یکی از شاگردان من اهل سمنان است و از این استان در مسابقات شرکت می‌کند و از آنجایی که رقابت در این استان به سختی تهران نیست وی تاکنون چند دوره در مسابقات کشوری حضور پیدا کرده اما من هنوز این توفیق را پیدا نکرده‌ام!