خبرگزاری فارس: قاریان قرآن سبک‌های خود را از کجا می‌آورند/ هدف آنها از تلاوت آهنگین

به طور طبیعی عده‌ای از علاقه‌مندان به هنر تلاوت قرآن بر اثر دقت و کنجکاوی که دارند به دنبال پاسخ این سؤال هستند که نقطه آغاز هنر تلاوت به شکل امروزی کجاست و این هنر به دنبال چیست؟

«احمد ابوالقاسمی» قاری بین‌المللی و یکی از مدرسان هنر تلاوت در این باره می‌گوید:

همان‌طور که می‌دانید اطلاعات دقیقی از اساتید کهن مصری در دسترس ما نیست و ما نمی‌دانیم که آنها با چه نیت و هدفی به صورتی که می‌شنویم تلاوت کرده‌اند، از این رو ناچاریم با استماع و بررسی این تلاوت‌ها حدس‌هایی بزنیم که با همین حدس‌ها مجموعه‌ای از تحلیل‌ها به وجود می‌آید.

به نظر من پیش از قاریان کهن مصر هم تلاوت قرآن به شکلی که می‌شنویم وجود داشته و این هنر از نسل‌های قبل به آنها رسیده، مثلاً قاری قرآنی مانند «علی محمود» یک شبه به این نقطه نرسیده است.

از دهه 50 میلادی به بعد و با ورود سیستم‌های صوتی به عالم تلاوت، گرایش علاقه‌مندان به تلاوت بیشتر شد اما با نگاهی به تلاوت قاریان امروزی در می یابیم که آنها از روی تلاوت اساتید کهن مصری سبک های خود را درست کرده اند؛ حال ما چرا نباید از این گنجینه ناب بهره ببریم؟!

تفاوت قاریان کهن و امروزی

هدف اصلی قاریان کهن مصر القای معانی آیات قرآن بوده یعنی آنها با به خدمت‌ گرفتن صوت و الحان برای ارائه معنای آیات تلاش می‌کردند. اما قاریان امروزی بیشتر به دنبال زیبایی‌های تلاوت هستند.