عمل به قرآن در رفتار و گفتارمان متجلی شود

وی با اشاره به اهمیت ایمان به آنچه که تبلیغ می‌کنیم، گفت: برای اینکه بتوانیم سبک زندگی قرآنی را به معنای واقعی در جامعه پیاده کنیم باید همانطور که پیامبر(ص) به آنچه که مردم را دعوت می‌کرد ایمان داشتند ما نیز به اهمیت ترویج سبک زندگی و آثار آن در جامعه ایمان داشته باشیم تا تبلیغات مؤثر واقع شود؛ «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ؛ پیامبر (خدا) به آنچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده ایمان آورده است‏». (بقره/ 286)

پورزرگری با بیان اینکه برای داشتن سبک زندگی قرآنی باید گفتار و رفتاری مطابق با آیات الهی داشته باشیم، افزود: خداوند در قرآن می‌فرمایند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَکُونُواْ مَعَ الصَّادِقِینَ؛ اى کسانى که ایمان آورده ‏اید از خدا پروا کنید و با راستان باشید» (توبه/119) بنابراین باید عمل به دستورات قرآن در گفتار و رفتار ما متجلی شود.

حق‌الله و حق‌الناس را رعایت کنیم

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه اگر صداقت در گفتار و عمل دیده شود می‌توان گفت فرد در احیای سبک زندگی اسلامی و قرآنی موفق بوده است، تصریح کرد: در کنار صداقت و ایمان باید به دستورات خدا نیز عمل کرد اما اگر با اعمال نادرست حق‌الله و حق‌الناس را رعایت نکنیم از فرهنگ دینی خود فاصله گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه سبک زندگی قرآنی به معنای تبعیت از خداوند و اهل‌بیت(ع) است، تصریح کرد: خداوند می‌فرماید: «قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی؛ بگو اگر خدا را دوست دارید از من (پیامبر) پیرو کنید»؛ تبعیت از پیامبر(ص) و اوصیای ایشان و در رأس آنها امام علی(ع) ما را به سمت حق و سبک زندگی الهی تشویق می‌کند. بنابرای باید سیره این بزرگواران را تبیین کنیم تا راه هدایت را بشناسیم.

زندگی امام‌حسین(ع) نمونه بارز سبک زندگی قرآنی است

پورزرگری با اشاره به اهمیت توجه به عفت و صداقت در سبک زندگی قرآنی، گفت: پرهیزگاری، خدامحور بودن و تلاش در راه حق همواره مورد تأکید ائمه اطهار(ع) بوده است بنابراین ما باید برای داشتن سبک زندگی قرآنی در کنار این‌ها به شجاعت در انجام تکالیف الهی، کسب روزی حلال، ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و کسب دانش نیز توجه داشته باشیم و مردم را به سوی این محورها هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه زندگی امام‌حسین(ع) نمونه بارز زندگی الهی است، افزود: امام‌حسین(ع) در زندگی همواره با همه وجود برای برپا داشتن اسلام و مفاهیم الهی تلاش می‌کردند به طوری که شجاعت ایشان در ظلم‌ستیزی و مبارزه با کفر بهترین الگو برای داشتن سبک زندگی قرآنی در جامعه است. بنابراین ما نیز باید با شجاعت تکالیفی که خداوند از ما می‌خواهد در هر شرایطی انجام دهیم.

سبک زندگی خود را اصلاح کنیم

 این قاری بین‌المللی قرآن کریم دوری از شعار، تهمت و غیبت را از مؤلفه‌های سبک زندگی قرآنی دانست و گفت: ما باید به عنوان مسلمان شیعه با مکتب اهل‌بیت(ع) آشنا باشیم و با آگاهی از سیره آن بزرگواران در پیاده کردن اسلام واقعی در جهان تلاش کنیم.

وی با اشاره به تلاش شیطان برای پیروری انسان از هوای نفس، افزود: آشنایی با معارف اسلامی و به کارگیری آنها در زندگی باعث می‌شود که شیطان از ما ناامید شود. بنابراین برای اینکه بتوانیم توطئه‌های شیطان را خنثی کنیم باید به سوی عمل به دستورات و مبانی قرآن پیش رفته و سبک زندگی خود را اصلاح کنیم.

حدیثی که با عمل به آن می‌توان روح دین‌داری را در جامعه احیا کرد

این قاری بین‌المللی قرآن کریم گفت: در حدیثی از امیرمؤمنان(ع)داریم: «آنچه برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نپسند؛ با دیگران چنان رفتار کن که دوست داری با تو رفتار شود» که این حدیث یکی از راهکارهای عملی کردن سبک زندگی قرآنی است و می‌تواند ما را به سوی هدایت الهی سوق داده و روح مودّت و دینداری را در جامعه احیا کرد.

عوامل مؤثر در احیای سبک زندگی قرآنی

وی با اشاره به لزوم احیای حق مردم، افزود: امر به معروف و نهی از منکر در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد به طوری که نه تنها در روایات بسیاری بلکه در آیات قرآن کریم نیز به ما سفارش شده که به این فریضه الهی توجه کنیم؛ اگر بتوانیم به معنای واقعی، مردم را به فعالیت‌های الهی تشویق و از عمل به توطئه‌های شیطان بازداریم نخستین گام را در جهت داشتن سبک زندگی قرآنی برداشته‌ایم.

پورزرگری ادامه داد: خداوند می‌فرمایند: «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ؛ به درستی که انسان‌ها همه در زیان هستند» (عصر/2) بنابراین ما باید با تحقیق، اصول امر به معروف و نهی از منکر را یاد بگیریم و برای دوری از خسران، این فریضه الهی را مورد توجه قرار دهیم و اجازه گسترش فسق و فجور را در جامعه ندهیم.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه ایمان و عمل صالح می‌تواند زمینه ایجاد سبک زندگی قرآنی را مهیا سازد، گفت: اگر نحوه گفتار و رفتار ما مطابق با قرآن باشد در زندگی اصول دین پیاده خواهد شد و بر اساس آن پوشش، ارتباط با خانواده و جامعه و تمامی رفتارهای ما الهی شده و الگویی برای سایر افراد خواهد شد.

پورزرگری دوری از تجمل‌گرایی را یکی دیگر از نکات مهم در تعریف سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: سبک زندگی الهی یعنی اینکه ما از تجمل‌گرایی دوری کنیم نه اینکه فرهنگ نادرست غرب را در جامعه پیاده و به آن افتخار کنیم بلکه باید با الگوگیری از رفتار علمای دینی از اسراف و مصرف‌زدگی به ویژه تجمل‌گرایی بپرهیزیم.

در رکاب ولایت حرکت کنیم

وی با بیان اینکه ثابت‌قدم بودن در راه رضای خدا و سیره پیامبر(ص) و جانشینان ایشان سبک زندگی اسلامی و قرآنی را برای ما ترسیم می‌کند، ادامه داد: اگر کسی بتواند رضایت انسان‌های پاک را کسب کند می‌تواند رضایت خدا را نیز به دست آورد بنابراین ما باید برای داشتن زندگی الهی ولایت الهی را شناخته در رکاب آن باشیم.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به نهادهای متولی ترویج سبک زندگی قرآنی در جامعه، خاطر نشان کرد: نهادها و سازمان‌های بسیاری در ترویج سبک زندگی قرآنی مسئول هستند اما در این راستا نهادهای فرهنگی به ویژه صدا و سیما بیش از سایر ارگان‌ها می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند.

مسئولان در زندگی فردی و اجتماعی به سبک زندگی قرآنی توجه کنند

این قاری بین‌المللی افزود: جراید و منبرهای علما نیز با تبیین و تفسیر آیات مرتبط با سبک زندگی قرآنی و صداقت در رفتار و گفتار می‌توانند فرهنگ قرآنی را توسعه دهند؛ در حدیثی داریم: «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ؛ مردم را به غیر زبانتان (با عمل خود) دعوت کنید» بنابراین عمل به قرآن بیشتر از سایر امور می‌تواند باعث جذب افراد به قرآن و فعالیت در این عرصه و در نهایت ترویج سبک زندگی قرآنی شود.

پورزرگری با اشاره به نقش مسئولان در ترویج سبک زندگی قرآنی ادامه داد: برای داشتن زندگی منطبق با قرآن باید ابتدا مسئولان سیره ائمه اطهار(ع) را شناخته و در زندگی فردی و اجتماعی خود احیا کنند و در صورت نقد دلسوزانه آن را بپذیرند و در صدد رفع مشکل برآیند تا سایر افراد نیز به عمل به قرآن ترغیب شوند.

عملکرد خود را با سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) تطابق دهیم

این قاری بین‌المللی قرآن کریم افزود: امام کاظم(ع) فرمودند: «لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِب نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ؛ از ما نیست کسی که هر روز به حساب نفس خود نرسد» (کافی، جلد 2، صفحه 453) بنابراین ما باید هر روز عملکرد خود را محاسبه کرده و آنچه انجام داده‌ایم را با مفاهیم و دستورات الهی مقایسه کنیم و اگر با سیره اهل‌بیت(ع) هماهنگی نداشت روز آینده آن را برطرف کنیم تا بتوانیم فرهنگ قرآنی را ابتدا در خود و سپس در جامعه احیا کنیم.

حضور خدا را در تمامی لحظات زندگی حس کنیم

پورزرگری با اشاره به اینکه اگر در رفتار و گفتارهای خود به یاد خدا و قیامت باشیم دیگر منحرف نمی‌شویم، گفت: برای داشتن سبک زندگی قرآنی باید حضور خدا و یاد قیامت را در تمامی لحظات حس کنیم تا سبک زندگی ما اصلاح شود و به سمت فرهنگ اسلامی و قرآنی برود.

وی با بیان اینکه حکومت اسلامی باید اسباب فراهم شدن گناه را برچیند، ادامه داد: یکی دیگر از زوایای داشتن سبک زندگی قرآنی توجه حکومت و نظام به قرآن است؛ نظام و علما وظیفه دارند بر اساس مفاهیم الهی مردم را دعوت به حق کنند تا مردم فریب شیطان رانده شده را نخورند و در رکاب الهی باشند.

فهم با بصیرت آیات الهی موجب ترویج سبک زندگی قرآنی می‌شود

پورزرگری با اشاره به اینکه قرآن معجزه پیامبر(ص) و غنی‌ترین کتاب آسمانی است، افزود: باید سعی کنیم پیروان مکاتب و سایر ادیان را به درستی با اسلام آشنا و آنها را دعوت به دین الهی کنیم تا از گمراهی بیرون بیایند و به سمت زندگی سعادتمند و فرهنگ اسلامی حرکت کنند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه فهم با بصیرت و عمل به قرآن ما را به اهداف خلقت نزدیک می‌کند، گفت: باید با شناخت و معرفی قرآن انحرافات را اصلاح کرده و بر اساس قرآن و اهل‌بیت(ع) عمل کنیم تا بتوانیم جامعه دینی و الهی داشته باشیم.