شرکت‌کنندگان در مسابقات در وهله اول با استرس مبارزه کنند
داور بخش قرائت بیست‌و‌نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور افزود: این استرس برای کسب رتبه است که برای متسابقان بسیار مهم است. شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن در وهله اول باید به مقابله با این استرس بپردازند و سعی داشته باشند تا در مسابقات کمتر درگیر آن باشند.

متسابقان فضای مسابقات را به عنوان محفلی برای تمرین نگاه کنند
این قاری بین‌المللی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان از این استرس رها شد، تصریح کرد: تنها چیزی که می‌تواند این استرس را از بین ببرد این است که قرآن را برای قرآن بخوانند و بی‌خیال کسب رتبه در مسابقات شوند و فضای مسابقات را به عنوان یک فضای تمرینی در نظر بگیرند.

در رشته تحقیق چندین سال است که درجا می‌زنیم
این داور بخش صوت و لحن جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان(20 تا 23 آبان ماه 93 اصفهان) اظهار کرد: در این دوره از مسابقات، شاهد رقابت‌های خوبی بوده‌ایم و سطح مسابقات در برخی رشته‌ها همچون ترتیل و حفظ کل ارتقاء مناسبی یافته است اما در رشته قرائت تحقیق، چندین سال است که درجا زده‌ایم.
لطفی‌نیا خاطرنشان کرد: در مسابقات قرآن دانشجویان در سال‌های ابتدایی شرکت‌کنندگان رشته‌های ترتیل به هیچ نحو ترتیل نداشتند و ترتیل‌خوان نبودند، اما با گذشت چندین سال از این مسابقات امروزه شاهد ظهور و بروز ترتیل‌خوانان برجسته‌ای در مسابقات قرآن دانشجویی هستیم.

مهم‌ترین ضعف قاریان مسابقه‌ای، آشنا نبودن با زبان قرآن
این داور بین‌المللی در ادامه در مورد نقاط ضعف و قوت تلاوت‌های بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان، گفت: مهم‌ترین و عمده‌ترین ضعف قاریان این است که با زبان قرآن آشنا نیستند و اگر می‌خواهند ضعف‌های خود در تلاوت را از بین ببرند و به رشد و ارتقاء برسند باید زبان قرآن را بیاموزند.
وی در پایان در پاسخ به این سؤال که قاریان چگونه باید زبان قرآن را بیاموزند تا ضعف‌های خود را با استفاده از آن برطرف کنند؟ افزود: این بحث نیاز به یک تحلیل طولانی دارد که در فرصت معین به آن پاسخ داده خواهد شد.

منبع ایکنا