سازمان‌های دفاع از حقوق بشر اعلام کردند، این حکم قرار است در سرتاسر کشور اجرا شود و در صورت تأیید پس از فرجام‌خواهی، موجب ممنوعیت کامل فروش قرآن در روسیه خواهد شد.
به دنبال این حکم، شورای مفتی‌های روسیه زنگ خطر را به صدا در آورد و در نامه‌ای که روز جمعه، 30 آبان به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فرستاد، هشدار داد: تصمیم دادگاه شهر نووروسیسک در صورت تأیید، موجب بروز تنش‌های قومی در روسیه خواهد شد.

این شورا در نامه خود، میان خشونت‌ها در خاورمیانه و افغانستان پس از آتش‌زدن قرآن توسط «تری جونز» کشیش آمریکایی در 11 سپتامبر 2010 و صدور حکم دادگاه شهر «نووروسیک» ارتباط برقرار کرده است.
روشن ابیاسوف، رئیس شورای مسلمانان روسیه، نیز اعلام کرد: مسلمانان روسیه از این تصمیم وقیحانه بسیار آزرده شده‌اند.
این رهبر دینی تهدید کرد: درصورت اجرای این حکم نه تنها شورش در سراسر روسیه بلکه در سراسر جهان به وجود خواهد آمد زیرا موضوع نابودکردن قرآن مطرح است.
وکیل «المیر کولیف»، مترجم این قرآن پرفروش، به این حکم که طبق آن فروش قرآن مورد نظرممنوع شده و همه نسخه‌های آن باید ضبط شود، اعتراض کرد.
این وکیل تأکید کرد: دادگاه شهر نووروسیسک از طرفی آزادی مذهبی را اعلام و از طرف دیگر، کتاب‌های اصلی را ممنوع می‌کند.

گفتنی است، ترجمه کولیف که بیش از 10 سال از آن می‌گذرد، ترجمه‌ا‌ی آکادمیک بوده و از احترام برخوردار است. ترجمه کولیف یکی از چهار ترجمه قرآن به زبان روسی است.

منبع ایکنا