«منصور قصری‌زاده» قاری بین‌المللی و حافظ کل قرآن کریم امسال پس از سال‌ها دوری از مسابقات به صحنه رقابت بازگشته و در مسابقات حفظ کل قرآن استان تهران که در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در حال برگزاری است شرکت کرده است.

حفظ قرآن کاری دشوار است و به انگیزه‌های معنوی نیاز دارد

قصری‌زاده در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سختی‌های حفظ قرآن کریم گفت: حفظ قرآن کریم کار سختی است و به انگیزه بالایی نیاز دارد، ضمن اینکه حفظ قرآن جلوه‌های زیبایی تلاوت مانند صوت، لحن و یا محافل چندانی ندارد و بیشتر انگیزه‌های معنوی سبب گرایش مردم به سمت حفظ قرآن می‌شود. البته اگر انسان در درون خود اعجاز قرآن را بپذیرد و انگیزه‌های معنوی خود را بالا ببرد برای استفاده بهتر از قرآن آیات الهی را در سینه خود محفوظ می‌کند.

باید با در نظر گرفتن تشویق انگیزه جوانان را برای حفظ قرآن افزایش داد

وی اعمال تشویق برای جوانان را راهی مطلوب برای گرایش به حفظ دانست و گفت: باید برای گرایش جوانان به حفظ قرآن راه‌های مختلفی را برای تشویق آنان در نظر گرفت: مثلاً می‌توان بعد از حفظ هر جزء قرآن امتیاز‌ها و جوایز خوبی به جوانان اعطا کرد. در این صورت اگر جوان احساس کند که جامعه برای کارش ارزش قائل است سختی‌های آن را به راحتی پشت سر می‌گذارد.

دوران کودکی و نوجوانی بهترین زمان برای حفظ است

این حافظ کل قرآن کریم دوران کودکی و نوجوانی را بهترین زمان برای حفظ قرآن دانست و گفت: برای جذب کودکان و نوجوانان باید در مدرسه برای حفظ قرآن کریم تشویق‌هایی در نظر گرفت. به عنوان مثال؛ در شهریه آنان اعمال تخفیف شده و یا هدایایی به آنان اعطا شود. همچنین باید در دوران مدرسه برنامه‌ریزی خوبی برای حفظ صورت گیرد و همانطور که دانش‌آموزان ملزم به حفظ کردن شعر و دروس دیگر هستند به حفظ قرآن هم مشغول باشند. این کار باید طی برنامه‌ای چند ساله انجام شود تا دانش‌آموز همزمان با اخذ دیپلم چند جزء قرآن را حفظ شود.

نفر اول مسابقات قرآن مالزی در خصوص انگیزه‌هایش برای حفظ قرآن کریم گفت: قرآن کریم دریایی بی‌کرانی است که در همه لحظات زندگی مشکل‌گشا است و استفاده از آموزه‌های آن بهترین راه برای زندگی است. پس اگر انسان این آیات را در سینه محفوظ داشته باشد همیشه از مواهب آن بهره‌مند است. مقام معظم رهبری همواره به اهمیت حفظ قرآن تأکید دارند. من هم مانند دیگر حافظان قرآن فرمایش آقا را برای خود اولویت قرار دادم و خدا را شاکرم که توفیق حفظ آیات الهی را نصیب من کرد.

کارایی حفظ قرآن در سفر‌های تبلیغی

وی در این خصوص ادامه داد: حفظ قرآن خصوصاً اگر بسیار قوی باشد در سفر‌های تبلیغی بسیار کارایی دارد زیرا در مواجه با برادران اهل سنت می‌توانیم توطئه‌های دشمنان اسلام بر ضد شیعه که عقیده دارند شیعیان نمی‌توانند قرآن را حفظ کنند را خنثی کنیم. البته این توطئه‌ها از سوی وهابیت و تکفیری‌ها انجام می‌شود تا وحدت شیعه و سنی را بر هم بزنند، پس حفظ قرآن می‌تواند عاملی برای وحدت باشد. همچنین یکی دیگر از برکات حفظ برای خود من این است که در سال‌های اخیر در مجالس تلاوت آیات الهی را از حفظ می‌خوانم.

مسابقات فرصت خوبی برای تثبیت محفوظات و سنجش است

قصری‌زاده در خصوص دلایل حضورش در مسابقات حفظ قرآن گفت: مسابقه میدان خوبی برای سنجش توانایی‌ها است و من هم بیشتر با هدف این‌که ببینم محفوظاتم در چه سطحی است در مسابقات امسال شرکت کردم. حفظ قرآن نیاز به تثبیت دارد و صحنه رقابت به تثبیت حفظ کمک می‌کند. البته جوانان مشغله‌های کار و زندگی ما را ندارند و اغلب سابقه چندین حضور در مسابقات استان را دارند، پس رقبای من در اوج آمادگی هستند و این فرصت خوبی برایم است تا خود را سنجش کنم.

منبع فارس