«محمد نیازی»، شرکت‌کننده مصری که قرار است، در رشته حفظ پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که دی‌ماه در تهران برگزار خواهد شد، حضور داشته باشد؛ در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان این مطلب گفت: در زمینه حفظ و قرائت قرآن کریم از اساتید برجسته مصری همچون استاد «أحمد نعینع» تقلید می‌کنم و در زمینه تدریس قرآن از «احمد العیسی المعصراوی» که از شیوخ قراء مصری هستند و نیز در زمینه احکام و تجوید در جلسات قرآنی شیخ «عبدالحکیم عبداللطیف» حضور داشته‌ام که از ایشان تأثیر بسیاری پذیرفته‌ام.

نیازی در دانشگاه الازهر مصر در دانشکده زبان‌ها و ترجمه در رشته زبان انگلیسی مشغول به تحصیل است.
این قاری مصری مسیر قرآنی خود را از سن سه سالگی شروع کرد، از آنجا که کتاتیب(مکتبخانه‌های قرآنی) که در گذشته نقش برجسته‌ای را در حفظ قرآن کریم داشتند و در سال‌های اخیر بسیار کمرنگ شد، پدر نیازی، که خود استاد قرآن در الازهر بود، مسئولیت حفظ قرآن پسرش را برعهده گرفت.
محمد نیازی حفظ قرآن را از سن سه سالگی شروع و در هفت سالگی کل قرآن کریم را حفظ نمود. در سن هشت سالگی احکام تجوید را زیر نظر اساتید مصری آموزش دید و سپس قرائات عشر قرآن(قرائت‌های ده‌گانه قرآن) را به پایان رساند.
وی در برنامه‌‌های قرآنی متعددی که در کشورهای مختلفی چون ایران، برزیل، ترکیه و اردن برگزار شده، حضور یافته است.
همچنین نیازی در مسابقات ملی مصر حضور داشته و توانسته چندین‌بار مقام نخست را در این مسابقات احراز نماید.

این حافظ و قاری مصری در مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف ایران که سال گذشته برگزار شد، نیز به عنوان مهمان ویژه حضور داشته است.

وی در ادامه به فعالیت‌های قرآنی مصر اشاره و عنوان کرد: هر سال در ماه رمضان، مسابقات سراسری و نیز همایش‌هایی در این زمینه برگزار می‌شود که وزارت اوقاف مصر خود مسئولیت برگزاری مسابقات و فعالیت‌های قرآنی را در بیشتر مواقع برعهده داشته است.
محمد نیازی افزود: مصر همچنین در زمینه نشر و توسعه معارف قرآنی، هرساله همایش‌های متعددی را برگزار می‌کند، همچنین شایان ذکر است که آموزش قرآن و قواعد تجوید به کودکان از مقطع ابتدایی آغاز می‌شود و این فعالیت‌ها با برگزاری مسابقات در مدارس و در سطح دانشگاه‌ها همراه بوده که استقبال فراوانی از سوی حافظان قرآن کریم داشته است.