محمدجواد محبت، پیشکسوت عرصه شعر آئینی و دفاع مقدس کشورمان عنوان کرد: آنچه شاعران جوان درباره ائمه اطهار(ع) به آن پرداخته‌اند و درباره آنها شعر می‌سرایند، در واقع توصیفاتی است که از افرادی که اطلاعاتی درباره واقعه عاشورا و کربلا و اهل بیت(ع) دارند شنیده‌ و آنها را در قالب شعر گنجانده‌اند. در واقع تلاش کرده‌اند که آنچه را که به لفظ و سبک قدیم از افراد و کارشناسان حوزه قیام عاشورا و نهضت حسینی(ع) شنیده‌اند، به صورت نوین بازآفرینی کنند.


%d8%b4%d8%a7%d8%b9%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%ac%d9%86%d8%a8%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%d8%aa%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%b1%d9%87-%d9%85%d8%b9%d8%b5%d9%88%d9%85%db%8c%d9%86(%d8%b9)-%d8%b1%d8%a7-%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%87-%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af

محبت درباره اینکه چرا شاعران جوان بیشتر به ویژگی‌های ظاهری ائمه(ع) در اشعارشان بسنده می‌کنند و به جنبه‌های معرفتی نمی‌پردازند، گفت: شاعران نمی‌توانند حرف تازه‌ای در این باره داشته باشند، زیرا اشعارشان بر مبنای سخنان کارشناسان این حوزه است و اغلب در این باره مطالعه نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به ائمه اطهار را باید در تاریخ جستجو کرد، ادامه داد: شاعران باید به منابع مختلف این حوزه مراجعه کنند و زندگی ائمه(ع) را مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند بر اساس دانسته‌های جدید خود، درباره سبک زندگی و سیره ائمه معصومین(ع) شعر بسرایند.
وی بهترین مرجع در این باره را تاریخ طبری برشمرد و افزود: منابع تاریخی نوشته شده درباره زندگی ائمه را می‌توان در دوره عباسی نیز پیدا کرد، با این حال، تاریخ طبری صحیح‌ترین منبع در این باره است و مطالب بیان شده در آن، سندیت و صحت بیشتری دارد.
محبت با اشاره به اینکه شعرسرایی شاعران درباره سیمای ائمه معصومین(ع) نیز بر مبنای توصیفات گاه پراکنده در سخنان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، اظهار کرد: بر اساس این مطالب، شاعران اشاراتی درباره سیمای ائمه در اشعارشان ارائه داده‌اند.

منبع ایکنا