علی اصغر شعاعی، داور بین‌المللی قرآن، در آستانه مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف استان در تشریح تأثیرات این مسابقات، گفت: تأثیرات برگزاری مسابقاتی از قبیل مسابقات قرآن اوقاف باید از ابعاد ابعاد مختلفی از قبیل تبلیغی، آموزشی، شناسایی و پرورش افراد مستعد مورد پژوهش و بررسی قرار گیرد. 

وی با اشاره به بعد تبلیغی مسابقات بیان کرد: این مسابقات از بعد تبلیغی سبب انس بیش از پیش مخاطبان به ویژه نسل جوان با قرآن می‌شود؛ چراکه به‌دلیل فراوانی رشته‌ها امکان شرکت درصد زیادی از مخاطبان در آن فراهم است که خود باعث ارتقای سطح قرآنی اقشار مختلف در سطح کشور نیز می‌شود.

تلاش جهت استقبال اقشار مختلف جامعه در مسابقات قرآن

شعاعی اظهار کرد: البته در این راستا باید تلاش شود تا میزان استقبال اقشار مختلف جامعه از این مسابقات بیشتر شود که به همین منظور لازم است تا تبلیغات و انعکاس خبری گسترده مدنظر مسئولان برگزاری مسابقات قرار گیرد.

داور بین‌المللی قرآن در ادامه، برگزاری محافل انس با قرآن در حاشیه برگزاری مسابقات با حضور عموم و نیز برگزاری مسابقات غیرحضوری و پیامکی با محوریت مسابقات را جمله عوامل مؤثر در افزایش نقش این مسابقات در فرهنگ‌سازی قرآنی کشور عنوان کرد.

وی با اشاره به بعد آموزشی، شناسایی و پرورش مستعدین مسابقات قرآن، افزود: شناسایی و آموزش نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی باید به‌عنوان مهم‌ترین هدف برگزاری مسابقات قرآن قرار گیرد؛ گرچه تشویق و تجلیل از نفرات برتر درهر رشته ضروری است؛ اما باید در کنارآن، استعدادهای درخشان و نخبگان قرآنی در رشته‌های مختلف نیز شناسایی شده و دوره‌های آموزشی ویژه برای آن‌ها در نظر گرفته شود تا شاهد رشد روزافزون سطح کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی در جامعه باشیم.

لزوم کیفیت‌بخشی به مسابقات قرآن

شعاعی با تأکید بر لزوم کیفیت‌بخشی به مسابقات قرآن گفت: کیفیت‌بخشی در مسابقات قرآن اوقاف نیازمند ایجاد نوآوری در زمینه‌های مختلف قرآنی است؛ بدین منظور که باید رشته‌های جدید قرآنی از جمله احکام، حفظ موضوعی و رشته‌های مرتبط با عترت به مسابقات اضافه شود تا شاهد حضور هرچه بیشتر مخاطبان به ویژه نسل جوان و استقبال هرچه بیشتر آن‌ها از این فضای فرهنگی و قرآنی باشیم.

قاری بین‌المللی قرآن ادامه داد: به‌عنوان مثال در بیست و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در قسمت داوری برای اولین بار در کنار بخش‌های صوت‌، لحن، تجوید و وقف و ابتدا که 100نمره داشت بخشی تحت عنوان ارزیابی کلی یا هیئت منصفه در نظر گرفته شد که 20 نمره برای آن منظور شد که تأثیرات و نتایج خوبی را به همراه داشت؛ لذا پیشنهاد می‌شود که این بخش به داوری مسابقات قرآن اوقاف نیز افزوده شود تا شاهد تأثیرات مطلوب آن در این دوره از مسابقات نیز باشیم.

وی در مجموع سطح مسابقات قرآن اوقاف را مطلوب ارزیابی کرد و در تشریح برخی نقاط ضعف و قوت آن افزود: خوشبختانه طی چندسال اخیر به واسطه تعدد رشته‌های مسابقات به ویژه در بخش کتبی سطح مسابقات کیفیت خوبی داشته و همین امر باعث افزایش میزان استقبال عموم مردم نسبت به گذشته شده و همچنین سطح فنی برگزاری مسابقات نیز نسبت به گذشته رشد خوبی داشته است.

داور مسابقات قرآن در ادامه، عدم اطلاع‌رسانی مناسب نسبت به برگزاری مسابقات را از جمله ضعف‌های موجود مسابقات عنوان کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر بعد آموزش تخصصی متسابقین قبل از حضور در مسابقات در سطح استان‌ها کمترمورد توجه قرار گرفته و یا اینکه اصلاً جدی گرفته نمی‌شود؛ لذا لازم است تا مسئولان در کنار برگزاری مسابقات نسبت به آموزش متسابقین نیز توجه خاصی داشته باشند و متسابقین را در هر دوره جهت شرکت در دوره‌های بعد با ارائه آموزش‌های لازم تقویت کنند.

اطلاع‌رسانی جهت حضور نوجوانان در مسابقات قرآن چندان محسوس نیست

شعاعی تصریح کرد: در حال حاضر چه در سطح کشور و استان مرکزی رشد در بخش نوجوانان مسابقات چندان محسوس نیست و با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی و آموزش در این راستا نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ لذا مسئولان باید نسبت به این مهم برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشند.

عدم به‌کارگیری از داوران جوان در مسابقات قرآن اوقاف

وی در ادامه عدم استفاده از داوران جوان در بخش داوری مسابقات قرآن اوقاف را از جمله ضعف‌های موجود برشمرد و اظهار کرد: استفاده از داوران ثابت در مسابقات باعث کاهش انگیزه متسابقین خواهد شد که بعضاً این مهم در مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف بسیار به چشم می‌خورد؛ لذا باید در برگزاری مسابقات نسبت به استفاده از داوران مجرب و متعد نهایت دقت و توجه صورت گیرد.

کیفیت مطلوب سطح مسابقات قرآن اوقاف در استان

داور بین‌المللی قرآن در پایان در ارزیابی سطح مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی نیز، گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر سطح مسابقات اوقاف در استان نسبت به گذشته از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و تغییرات مثبت و رشد قابل توجهی به همراه داشته است.

منبع ایکنا