محمدعلی دهدشتی، داور بین‌المللی مسابقات قرآن، در آستانه مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف استان در تشریح عملکرد این مسابقات، گفت: مسابقات قرآن اوقاف از جمله معتبرترین مسابقات قرآن به شمار رفته و به نوعی حرف اول فعالیت‌های قرآنی کشور را می‌زند و با توجه به اینکه نقش مهمی در توسعه امور قرآنی و ارتقای سطح کیفی متسابقین ایفا می‌کند؛ لذا باید هرساله نسبت به گذشته با تلاش و جدیتی وافری برگزار شود.

وی بیان کرد: مسابقات قرآن اوقاف در مقایسه با سایر مسابقات در سطح ملی و بین‌المللی یکی از بهترین مسابقات قرآن محسوب می‌شود و در واقع سطح این مسابقات نسبت به مسابقات کشورهای مختلفی همچون تونس، کویت و مالزی که از سابقه طولانی برخوردار است نه تنها پایین‌تر نیست؛ بلکه بعضاً در ردیفی بالاتر از این مسابقات قرار دارد؛ بطوری‌که در کشور عراق که چندسالی به‌عنوان داور این مسابقات حضور داشتم از سبک و سیاق مسابقات قرآن اوقاف ایران الگوبرداری شده است.

دهدشتی با تشریح برخی نقاط قوت و ضعف این مسابقات طی سالیان گذشته، افزود: خوشبختانه هرساله این مسابقات از لحاظ سطح و کیفیت قرائت نسبت به سال گذشته پیشرفت‌های مطلوبی داشته و قاریانی که انتخاب می‌شوند در سطح خوبی قرار دارند.

لزوم کیفیت‌بخشی بیشتر مسابقات قرآن اوقاف در استان‌ها

داور بین‌المللی قرآن با تأکید بر لزوم کیفیت‌بخشی بیشتر مسابقات قرآن اوقاف به ویژه در سطح استان‌ها، اظهار کرد: مسابقات قرآن باید از لحاظ کیفیت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و سازمان اوقاف و مراکزی که در امر آموزش قرآن اهتمام دارند باید نسبت به تقویت سایر استان‌ها و شهرستان‌های تابعه همت گماشته و آنها را در حوزه فعالیت‌های قرآن تقویت کنند.

استاد پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه در حال حاضر سطح قرائت برخی از استان‌ها بسیار ضعیف است که این مهم به عدم وجود امکانات، اساتید مجرب و ... بازمی‌گردد، گفت: بعضاً در بسیاری از مناطق استعدادهای قرآنی خوبی نهفته است که به دلیل عدم حمایت مناسب این استعدادها شناخته نشده و مغفول مانده‌اند؛ لذا مسئولان اوقاف باید نسبت به کشف این استعدادها و هدایت آنها تلاش کرده و با فراهم کردن شرایط این مهم را تقویت کنند و مسابقات می‌تواند زمینه مناسبی برای این مهم باشد.

مجرب بودن داوران؛ گامی مهم در کیفیت‌بخشی مسابقات اوقاف

دهدشتی، مجرب بودن داوران را گامی مهم در کیفیت‌بخشی مسابقات قرآن دانست و با اشاره به اینکه سطح مسابقات ایران از لحاظ داوری بالاتر از بسیاری از کشورهاست، ادامه داد: خوشبختانه داوران ما از نظر علمی و دقت نظر در سطح بالایی قرار دارند و هر چند نقاط ضعفی نیز دارند؛ ولی این نقاط ضعف چندان ملموس نیست و در حال حاضر نحوه داوری داوران ایران معیاری برای داوری مسابقات در دیگر کشورها قرار گرفته است.

داور بین‌المللی قرآن اظهار کرد: مجرب بودن داوران مسابقات قرآن در افزایش علاقه و انگیزه متسابقین و کیفیت‌بخشی به مسابقات نقش مهمی بر عهده دارد و مسلماً هرچه داور با تجربه‌تر و از نظر علمی متخصص باشد شور و انگیزه‌ای در بین متسابقین ایجاد خواهد کرد.

آیا مسابقات قرآن اوقاف نیازمند ایجاد نوآوری است؟

دهدشتی در پاسخ به این سوال که آیا مسابقات قرآن اوقاف نیازمند ایجاد نوآوری در زمینه‌های مختلف قرآنی است؟، تصریح کرد: خوشبختانه طی چندسال اخیر این نوآوری در مسابقات با افزایش رشته‌های مختلف ایجاد شده و ما می‌بینیم که رشته‌های متنوعی از قبیل تواشیع، اذان و ابتهال، همخوانی و مدیحه‌سرایی و... به این مسابقات ورود پیدا کرده و این بر کیفیت مسابقات افزوده است؛ لیکن مسئولان باید نسبت به تقویت آیین نامه‌های رشته‌های جدید نیز برنامه‌ریزی ویژه داشته و هر چندسالی یکبار تجدید نظری در بخشنامه و آیین‌نامه‌ مسابقات با توجه به شرایط موجود داشته باشند تا ضمن ایجاد تنوع و نوآوری انگیزه متسابقین نیز افزایش یابد.

تشریح جایگاه استان در مسابقات قرآن اوقاف

داور بین‌المللی قرآن در تشریح جایگاه استان در مسابقات قرآن نیز، ادامه داد: با توجه به اینکه چندسالی به‌ عنوان داور مسابقات در استان حضور داشتم این استان از ظرفیت‌های قرآنی بسیار خوبی برخوردار بوده و از لحاظ قرائت و حفظ در سطح کشور در جایگاه خوبی قرار دارد؛ لیکن نیاز هست تا این جایگاه ارتقاء یافته و نسبت به تقویت نیروهای قرآنی تلاش بیشتری صورت گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: قاریان و حافظان استان خود را به شرکت در مسابقات استانی محدود نکرده و در جهت ارتقاء جایگاه خویش و تقویت آن و رسیدن به جایگاه‌های بلند تلاش و همت بیشتری داشته باشند و بعضاً با قاریان قوی کشوری رقابت کنند.

این استاد پیشکسوت قرآنی در پایان، یادآورشد: هر یک از این ظرفیت‌های قرآنی استان می‌توانند پلی برای ترقی و رشد استان در حوزه فعالیت‌های قرآنی به شمار آیند؛ لذا باید تلاش کنیم از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را داشته باشیم.

منبع ایکنا