اعظم تشیعی‌فر، داور ملی مسابقات قرآن کریم، با اشاره به برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف استان، گفت: بالاترین سطح مسابقات قرآن در کشور مسابقات قرآن اوقاف است.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه داوران و متسابقان از جمله راهکارهای ارتقاء مسابقات قرآن اوقاف است، اظهار کرد: عدم برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه برای متسابقان سبب می‌شود که آن‌ها به آموخته‌های پیشین خود اکتفا کنند و بدون هیچگونه پیشرفت و ترقی در مسابقات مرحله استانی و کشوری حضور پیدا کنند.

راهکار کیفیت‌بخشی به سطح مسابقات قرآن

تشیعی‌فر با بیان اینکه برای کیفیت‌بخشی به سطح مسابقات قرآن بهتر است که هر ماه برای متسابقان کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار شود، ادامه داد: برگزاری دوره‌های ارتقاء سطح علمی برای داوران نیز از ضروریات است و نباید فقط به اندوخته‌های پیشین آن‌ها اکتفا شود؛ بلکه اطلاعات باید به‌روزرسانی شوند.

وی با اشاره به اینکه مجرب‌بودن داوران در برگزاری مسابقات باکیفیت بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: داوران اگر نتوانند افراد شایسته‌تر را به‌خوبی شناسایی کنند به‌طور قطع افرادی را به مراحل بالاتر معرفی می‌کنند که توانایی لازم را ندارند و در آن مرحله متوقف می‌شوند و جزء رده‌های پایین قرار می‌گیرند.

تشیعی‌فر افزود: از دیگر راهکارهای ارتقای سطح مسابقات اوقاف این است که مسئولان و بانیان این مسابقات از روحیه بالای پیگیری امور برخوردار باشد به‌ بیان دیگر به‌کار خود عشق بورزند و به افرادی که رتبه‌ای برتر را کسب می‌کنند بها بدهند و بی‌تفاوت نباشد.

وی اضافه کرد: انتخاب چهره‌ها و داوران برتر از جمله ملاک‌های گزینش داور در جهت برگزاری هرچه بهتر مسابقات قرآن است و در راستای گزینش آگاهانه‌تر  از سایر داوران نظرسنجی نیز صورت می‌گیرد؛ لذا انتخاب داوران کاملاً آگاهانه و با بینش کافی انجام می‌شود.

قرآن‌دوستان؛ چشم انتظار برگزاری مسابقات قرآن اوقاف

تشیعی‌فر با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات قرآن اوقاف تأثیر بسزایی در تبدیل استان به قطب قرآنی کشور دارد، اضافه کرد: برگزاری این مسابقات انگیزه بسیار زیادی را در بین قرآن‌آموزان و فعالان قرآنی ایجاد می‌کند، به تعبیر دیگر قرآن‌دوستان چشم انتظار برگزاری این مسابقات هستند.

وی با بیان اینکه استان مرکزی جزء بهترین استان‌ها در تربیت افراد قرآنی است ونکته حائز اهمیت این مسئله این است که این افراد در مسابقات قرآنی از انگیزه بالایی برخوردارند، گفت: اگر این افراد در مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف نمی‌توانند رتبه بیاورند؛ ولی در سایر مسابقات رتبه‌های بالایی را کسب می‌کنند و به‌‌عنوان مثال امسال نفر اول جشنواره ملی قرآن دانشجویان در رشته تحقیق از این استان بود.

تشیعی‌فر ایجاد نوآوری در برگزاری مسابقات را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: اگر قرار باشد مسابقات به همان روال تکراری و قدیمی گذشته برگزار شود و هیچ تغییری در روند آن ایجاد نشود؛ مسلماً متسابقان در همان سطحی که بودند، باقیمانده و روحیه رقابت در آن‌ها کاهش می‌یابد.

سختگیری در داروی مسابقات قرآن زمینه‌ساز انتخاب بهترین‌هاست

وی اظهار کرد: گاهی اوقات مشاده می‌کنیم که برخی از شرکت‌کنندگان به نحوه داوری‌ها اعتراض می‌کنند مبنی بر اینکه فلان داور سختگیر است؛ لیکن نباید به این اعتراض‌ها توجهی بشود؛ چراکه سختگیری زمینه انتخاب بهتر افراد را فراهم می‌کند.

تشیعی‌فر اضافه کرد: داوری که بتواند اشکالات ریزو درشت یک شرکت کننده را متوجه بشود با داوری که این مسئله را متوجه نمی‌شود بسیار تفاوت دارد؛ چراکه همین عدم دقت امکان دارد که شرکت‌کننده‌ای بسیار قوی را هم  سطح یک شرکت‌کننده ضعیف قرار دهد و این خود بزرگ‌ترین حق‌الناس است.

برای تبلیغات مسابقات قرآن صرفاً به نصب بنر بسنده نشود

داورملی مسابقات قرآن در پایان، سطح تبلیغات و اطلاع‌رسانی در خصوص مسابقات قرآن اوقاف را نسبتاً خوب ارزیابی کرد و افزود: با این وجود سطح تبلیغات مسابقات قرآن اوقاف نسبت به سال گذشته افت داشت و بسیاری از قرآن‌آموزان و فعالان قرآنی از زمان و نحوه برگزاری این مسابقات مطلع نشدند؛ لیکن اگر فقط به نصب بنر در میدان شهر اکتفا شود صحیح نیست و لازم است که در تمامی مؤسسات پوستر برگزاری مسابقات نصب شود.