عباسعلی مظفری، مدیر حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه رویکرد ما در مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان رویکرد قرآنی، فرهنگی و تربیتی است، گفت: در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شش ساحت برای مباحث آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان طراحی شده است که  «تربیت اعتقادی» و «تربیت عبادی و اخلاقی» جزء این ساحت‌ها هستند.
وی افزود: در حوزه فعالیت‌های قرآنی که جهت‌گیری و محور اصلی فعالیت مدارس استعدادهای درخشان با محوریت این دو بُعد تربیت اعتقادی و تربیت عبادی و اخلاقی است دو فعالیت اصلی داریم که یکی از این فعالیت‌ها رقابتی و دیگری غیر رقابتی است.
مدیر حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه در بحث رقابتی کنگره سراسری قرآنی سمپاد را برگزار می‌کنیم، عنوان کرد: سابقه برگزاری این کنگره به 22 سال پیش و به سال 1370 برمی‌گردد که هر سال یک کنگره قرآنی برای دانش‌آموزان برگزار شده است.
وی در ادامه گفت: بیست و یکمین و بیست و دومین کنگره سراسری قرآنی سمپاد از هفتم آذرماه در دو بخش دانش‌آموزان دختر و پسر در اردوگاه باغ ابریشم اصفهان آغاز شده که رقابت‌های دختران از هفتم تا نهم آذر و رقابت‌های پسران نیز از دهم تا دوازدهم آذر در حال برگزاری است. سال گذشته به دلیل مشکلاتی که وجود داشت مرحله کشوری بیست و یکمین دوره برگزار نشد و به همین دلیل امسال دو دوره را با هم برگزار کردیم.
مظفری ادامه داد: در مرحله مقدماتی بیست‌ویکمین کنگره سراسری قرآنی دانش‌آموزان سمپاد، 26 هزار نفر در مرحله میانی، پنج هزار و 362 نفر در مرحله نهایی و منطقه‌ای دو هزار نفر راه‌یافته بودند که 362 نفر به کنگره کشوری راه یافته‌اند. در مرحله مقدماتی بیست و دومین کنگره سراسری قرآنی دانش‌آموزان سمپاد نیز 35 هزار نفر، در مرحله میانی، هفت هزار نفر و در مرحله نهایی و منطقه‌ای دو هزار و 322 نفر راه یافته بودند که از این تعداد نیز 343 نفر به کنگره کشوری راه یافته‌اند.
وی درباره اهداف اصلی برگزاری این کنگره که اختتامیه آن عصر امروز در استان اصفهان برگزار خواهد شد، گفت: تقویت و ترویج فعالیت‌های قرآنی، حاکم شدن روح قرآن در مدارس استعدادهای درخشان، شناسایی و انتخاب دانش‌آموزان برگزیده و علاقه‌مند در رشته‌های قرآن کریم، تقویت مهارت‌های سواد قرآنی و آشنایی دانش‌آموزان با قرآن و معارف اسلامی از جمله اهداف برگزاری این کنگره سراسری است که در رشته‌های حفظ، قرائت و معارف قرآن کریم برگزار می‌شود.
مدیر حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان ادامه داد: کنگره سراسری قرآنی دانش‌آموزان سمپاد در مراحل مدرسه‌ای، میانی و منطقه‌ای جنبه رقابتی داشت اما در مرحله کشوری که هم‌اکنون در حال برگزاری است از حالت رقابت خارج شده و در واقع یک اردوی تفریحی ـ تشویقی همراه با برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان بااستعداد قرآنی است.
وی درباره برنامه‌های آموزشی و تفریحی که برای دانش‌آموزان در کنگره سراسری قرآنی دانش‌آموزان سمپاد در حال اجرا است، گفت: برنامه‌های آموزشی تخصصی در حوزه قرائت، حفظ و معارف قرآن کریم در قالب کارگاه‌های آموزشی نیم‌روزه و یک‌روزه طی روزهای گذشته اجرا شده است که این کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته قرآن کریم برپا می‌شود.

منبع ایکنا