در حال حاضر تنها راه قاری شدن شرکت در مسابقات است

شاه‌میوه با اشاره به اینکه در کشور ما تنها راه قاری شدن شرکت در مسابقات است،‌ گفت: من از قدیم نسبت به اینکه تنها راه قاری شدن در کشور مسابقات قرآن باشد انتقاد داشتم، زیرا باید راه دیگری جز کسب مقام‌های برتر مسابقات برای مطرح شدن وجود داشته باشد. مثلاً می‌توان برای تلاوت در صدا و سیما، اعزام‌های خارجی و یا اعزام به حج راه‌های دیگری به جز حضور در مسابقات داشت تا قاریان مجبور به حضور در مسابقات نباشند.

نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی طی فرایندی بعد از مسابقات انتخاب شوند

وی با بیان اینکه باید نفرات برتر مسابقات با سطح‌بندی معرفی شوند گفت: باید برترین‌های مسابقات قرآن مطابق با توانمندی‌هایشان درسطوح الف، ب و یا ج سطح‌بندی شوند و نمایندگان کشور در مسابقات مختلف خصوصاً مسابقات جمهوری اسلامی طی فرآیندی دیگر از بین افراد دارنده سطح الف توسط کمیته فنی انتخاب شوند. البته شورای عالی قرآن در این زمینه برنامه‌هایی دارد و قرار است طی آن همه نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی حتی مسابقات ایران با بررسی‌های دوباره انتخاب شوند.

طرح ارزیابی راه جدیدی برای مطرح شدن قاریان و حافظان به‌جز مسابقات است

شاه‌میوه با انتقاد از قاریان قرآن مبنی بر استقبال نه‌چندان خوب از طرح ارزیابی قاریان و مدرسان گفت: شورای عالی قرآن حدود سه سال است که کار سطح‌بندی قاریان و مدرسان قرائت قرآن را آغاز کرده و امتیازات خوبی هم به برگزیدگان اعطا می‌کند، این طرح می‌تواند راه جدیدی برای مطرح شدن به‌جز مسابقات قرآن باشد، اما متأسفانه استقبال قاریان قرآن از این طرح خیلی کمرنگ است و با وجود اطلاع‌رسانی و امکانات خوب شاید حدود 15 درصد از قاریان در طرح شرکت کرده باشند، در حالی که به عنوان مثال کسی که مدرک درجه دو را کسب کند، مدرک معادل کارشناسی ارشد را بدست می‌آورد که این امتیاز خوبی است، اما متأسفانه قاریان ما از چنین طرحی استقبال نمی‌کنند و فقط منتقد مسابقات هستند.

عملکرد کمیته فنی مسابقات شایسته تقدیر است

این استاد قرائت قرآن کریم با اشاره به فعالیت‌ خوب کمیته فنی ستاد عالی مسابقات گفت: امسال خوشبختانه شاهد فعالیت‌ بسیار خوب کمیته فنی مسابقات قرآن هستیم و رشته‌های فرازخوانی و قرائت همراه حفظ 5 و 10 جزء به مسابقات افزوده شده که این اتفاق بسیار خوب و شایسته تقدیر است.

آئین‌نامه مسابقات منعطف است و دست و پای قاری را نمی‌بندد

شاه‌میوه آئین‌نامه مسابقات قرآن را عاملی برای بسته‌شدن دست و پای قاریان ندانست و گفت: آئین‌نامه مسابقات پیش از این ایراداتی داشت اما حدود پنج سال پیش مورد بازبینی اساسی قرار گرفت و بسیار منعطف و خوب شد، مثلاً این آئین‌نامه همه سبک‌ها را در بر می‌گیرد در حالی که پیش از این فقط کسانی که مصطفی اسماعیل و سبک‌های کلاسیک می‌خواندند شانس موفقیت داشتند و کسانی که مقلد عبدالباسط بودند به جایی نمی‌رسیدند. یکی دیگر از تغییرات آیین‌نامه اضافه شدن تنظیم آهنگ و آکسان است که بسیار مفید است، البته این آیین‌نامه اشکالاتی هم دارد و قرار بود مورد بازبینی قرار گیرد اما این اتفاق هنوز نیفتاده اما اشکالات آن هم شاید حدود 15 درصد باشد و 85 درصد آیین‌نامه نیازی به تغییر ندارد.

اغلب شرکت‌کنندگان از آئین‌نامه مسابقات آگاهی کافی ندارند

این داور بین‌المللی قرآن کریم با انتقاد از شرکت‌کنندگان مبنی بر عدم اطلاع کافی از مفاد آیین‌‌‌نامه مسابقات گفت: متأسفانه بسیاری از شرکت‌کنندگان از مفاد آیین‌نامه مسابقات آگاهی چندانی ندارند و هنگام مسابقه با مشکل مواجه می‌شوند. گاهی هنگام صحبت با بچه‌ها کاملاً متوجه می‌شوم که آنها آیین‌نامه را به خوبی نفهمیده‌اند و در برخی از موارد نمی‌دانند آیین‌نامه از ‌آنها چه می‌خواهد بعد مدام می‌گویند آیین‌نامه دست و پای ما را بسته است.

مسابقات قرآن طی سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است

شاه‌میوه با اشاره به رشد مسابقات قرآن طی 5 سال اخیر گفت: مسابقات کشوری قرآن کریم در سالهای اخیر رشد بسیار خوبی داشته و در استان میزبان کاملاً شور و موج قرآنی قابل لمس است. همچنین طی سالهای اخیر اساتید بیشتری مجال داوری مسابقات را دارند در حالی که در گذشته طیف خاصی همه مسابقات را داوری می‌کردند. به نظر من گروهی که کار فنی مسابقات را دنبال می‌کنند عملکرد خوبی دارند.

منبع فارس