.

«مهدی دغاغله» مدرس هنر تلاوت قرآن کریم، رتبه‌بندی نفرات برتر مسابقات با روش کنونی را باعث آسیب به جریان هنر تلاوت کشور دانست و گفت: مسابقات قرآن با روش رتبه‌بندی کنونی ضررش بسیار بیشتر از نفعش است، البته منظورم مسابقه خاص که نهاد خاصی برگزار کند نیست و کلیت برگزاری مسابقات قرآن که در همه جا یک شکل است اشکال دارد، زیرا کسانی که پشت سد مسابقات می‌مانند و کار را کنار می‌گذارند بسیار بیشتر از کسانی هستند که به سمت تلاوت روی می‌آورند، زیرا با وجود این فیلترها و حجم بالای شرکت‌کننده دستیابی به عنوان کار بسیار سختی است که سبب می‌شود شرکت‌کنندگان سرخورده شوند و کار را رها کنند.

وی با اشاره به ایجاد حس حسادت در سیستم کنونی مسابقات گفت: یکی از ویژگی‌ها و روحیات هر مسابقه این است که همیشه شرکت‌کنندگان با ضعف رقیب احساس خوشحالی می‌کنند، اما این موضوع نباید در مسابقات قرآن وجود داشته باشد که متأسفانه در این مسابقات هم شاهد این اتفاق هستیم.

ضرورت تغییر در رتبه‌بندی و انتخاب نفرات برتر مسابقات

دغاغله با اشاره به ضرورت تغییر در نحوه رتبه‌بندی مسابقات، گفت: باید در مسابقات قرآن شرکت‌کنندگان در سطوح مختلف رتبه‌بندی شوند و هنگامی که توانایی‌های افراد در یک سطح هستند به دنبال صدم امتیاز اختلاف نباشیم زیرا اختلاف در حدی نیست که یک نفر حذف و یک نفر اول شود. اما متأسفانه هر سال شاهد هستیم که چند شرکت‌کننده با چند صدم نمره اختلاف، رتبه‌بندی می‌شوند در حالیکه اگر دقت کنیم هیچ تفاوتی بین آنها نیست. پس نباید حتماً تأکید داشته باشیم که یک نفر اول است و یک نفر دوم.

دغاغله از ضرورت تعیین حدنصاب برای رتبه‌بندی شرکت‌کنندگان خبر داد و گفت: بهتر است در مسابقات یک حد نصاب تعیین شود و بگویند تا 10 نفر اگر به این حد نصاب برسند اول هستند، البته به این شرط که هیچ شرکت‌کننده‌ای به عنوان نفر اول اعلام نشود و از بین این 10 نفر بعداً با ایجاد رقابت و یا بررسی دوباره توانایی‌‌ها، شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی ایران و سایر کشورها انتخاب شوند؛ تأکید می‌کنم که نباید نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی در همان روز مسابقات کشوری انتخاب و معرفی شود و باید این انتخاب در روزهای بعد طی یک فرایند دیگر رخ دهد.

در کشور ما تنها کانال مطرح شدن قاری‌ها مسابقات است

وی با اشاره به اینکه در کشور ما تنها کانال قاری شدن، مسابقات قرآن است، گفت: اگر یک قاری قرآن با بالاترین سطح توانایی در مسابقات شرکت نکند به هیچ وجه مطرح نمی‌شود و حتی کسی اسمی از او نمی‌برد، اما این نکته مهم است که بدانید هنگامی که از عبدالباسط سؤال شد شما در چه مسابقه‌ای مقام کسب کرده‌اید، گفت: من در طول عمرم در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکردم.

آیین‌نامه مسابقات به‌روز است و دست قاریان را نمی‌بندد

وی با رد انتقادها مبنی بر وجود محدودیت در آیین‌نامه مسابقات قرآن کریم گفت: من تا چند سال قبل به آیین‌نامه مسابقات قرآن انتقادات زیادی داشتم، اما این آیین‌نامه در سال‌های اخیر با تغییرات خوبی مواجه بوده، به‌روز شده و به هیچ وجه دست قاریان را نمی‌بندد. به عنوان مثال پیش از این قاری قرآن باید حتماً چند مقام را با انتخاب داوران اجرا می‌کرد، صدای زیر داشت و نکاتی مانند «جواب جواب» را در دستور کار قرار می‌داد اما امروز قاری می‌تواند با هر نغمه‌ای که می‌خواهد بخواند فرق نمی‌کند صبا بخواند، حجاز بخواند یا رست، فقط تعداد ملودی‌ها مهم است، حتی فریاد زدن و گام بالا هم امروز در مسابقات مهم نیست و در مسائلی مانند تجوید هم در جاهایی که چند نوع قرائت وجود دارد مثلاً «ج» چند مدل تلفظ می‌شود قاری آزاد است هر نوع که دلش می‌خواهد بخواند.

قاری قرآن باید بتواند در شرایط مختلف تلاوت‌های متفاوت ارائه کند

این استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه باید یک قاری قرآن بتواند در جاهای مختلف تلاوت‌های متفاوتی را ارائه کند، گفت: نکاتی که بیان شد دلایلی است که ثابت می‌کند آیین‌نامه مسابقات بسته نیست و دست قاری باز است. نمی‌توان کار را در مسابقه به‌گونه‌ای رها کرد که قاری هر نوع که دلش خواست تلاوت کند، زیرا در این صورت کار چار‌چوب معینی ندارد و اصل مسابقه زیر سؤال می‌رود، البته باید قاری بداند که در مسابقه چگونه بخواند، در محفل چگونه بخواند، در صدا و سیما چگونه بخواند و یا برای آموزش چگونه بخواند. حتی تلاوت در محفل هم متفاوت است و قاری باید برای مستمعان مختلف تلاوت متفاوتی داشته باشد. مثلاً قاری هنگام تلاوت برای کسانی که عرب زبان هستند باید به معانی آیات توجه کند.

برگزاری مسابقات باعث پویایی شرکت‌کنندگان است

این داور بین‌المللی قرآن کریم، دور هم جمع شدن قاریان کشور برای حضور در مسابقات را یکی از نکات مثبت این رقابت‌ها دانست و گفت: از نکات مثبت مسابقات کشوری قرآن این است که هر سال همه نخبگان قرآنی گرد هم جمع می‌شوند و این اتفاق باعث ایجاد پویایی و حرارت در بین این افراد می‌شود به گونه‌ای که به خوبی این حیات را می‌شود احساس کرد، اگر مسابقات نباشد مطمئناً فعالیت‌ها رو به سردی می‌رود و این از نکات مثبت مسابقات است.

مسابقات قرآن در سال‌های اخیر بهتر شده است

وی در پایان از رشد مسابقات قرآن خبر داد و گفت: با همه انتقادات مسابقات قرآن هر سال نسبت به گذشته رشد داشته و امروزه شاهد برگزاری خوب مسابقات هستیم که یک موج قرآنی در جامعه ایجاد می‌کند و تبلیغات خوب باعث شده تا عموم مردم از رقابت‌ها استقبال کنند.