«صالح اطهری‌فرد» قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه مسابقات قرآن یکی از راه‌های تشویق افراد به فعالیت‌های قرآنی است، اظهار داشت: برگزاری مسابقات قرآن می‌تواند افراد را به سمت پیشرفت در امور قرآنی و انس بیشتر با قرآن هدایت کند اما وضعیت کنونی برگزاری مسابقات قرآن که تنها سه نفر به عنوان افراد برگزیده معرفی می‌شوند و به سایر متسابقان توانمند توجهی نمی‌شود موجب دلسردی افراد نسبت به فعالیت‌های قرآنی و در نهایت دوری آنها از مفاهیم الهی می‌شود.

داوری مسابقات قرآن خالی از خطا نیست/ وجود اعمال سلیقه در قضاوت‌ها

وی با بیان اینکه مسابقات قرآن باید جایگاه نزول فرشتگان باشد، ادامه داد: با چنین روندی که بیشتر متسابقان نمی‌توانند آرزوی اجرای تلاوتی زیبا برای رقیبان خود داشته باشند و همواره به فکر کسب رتبه هستند، نمی‌توانیم انتظار نتیجه‌بخش بودن فعالیت‌ها و به ویژه مسابقات قرآنی را داشته باشیم.

اطهری‌فرد با اشاره به اینکه موفقیت در مسابقات نباید هدف قاری یا حافظ قرآن باشد، گفت: متسابقان نباید شرکت در مسابقات قرآن و کسب رتبه را هدف قرار دهند بلکه باید از این موقعیت برای انس با آیات الهی و جلب رضای خدا استفاده کنند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم در ادامه به نحوه داوری مسابقات قرآن اشاره کرد و افزود: داوری مسابقات قرآن خالی از خطا نیست به طوری که بیش از 50 درصد قضاوت‌ها بر اساس سلیقه صورت می‌گیرد و آیین‌نامه مسابقات قرآن هنوز نتوانسته نقش سلیقه در داوری مسابقات قرآن را به حداقل برساند.

اطهری‌فرد با بیان اینکه در بیشتر رقابت‌ها پنج نفر اول، تلاوت‌های خوبی ارائه می‌دهند اما سلیقه داوران، افراد برگزیده را انتخاب می‌کند، اظهار داشت: قاریانی که به مرحله نهایی راه می‌یابند سطح تلاوت خوبی دارند اما به دلیل ضعف آیین‌نامه بر اساس اعمال سلیقه داوران، نفرات برگزیده معرفی می‌شوند و این باعث نارضایتی متسابقان می‌شود.

داوران به اعتراض‌ها بیشتر توجه کنند

وی ایجاد فرصت سه‌مرتبه‌ای برای قاریان را یکی از نقاط قوت آیین‌نامه مسابقات دانست و گفت: در مسابقات قرآن سطح قرائت افراد در سه مرتبه ارزیابی می‌شود که این امر داوری را دقیق‌تر می‌کند اما هنوز تا قضاوت عادلانه فاصله داریم.

اطهری‌فرد با بیان اینکه باید بین زمان اعلام نتایج و اعتراض‌ها فاصله ایجاد شود، گفت: پس از پایان رقابت‌ها ریز نمرات متسابقان بر روی تخته‌ای نصب می‌شود و افراد قبل از برگزاری اختتامیه رسمی نمرات خود را می‌بینند اما بهتر است قبل از  اعلام نتایج رسمی فرصتی برای اعتراض‌ها و بازبینی داوری ایجاد شود تا داوران نیز به دقت بتوانند به اعتراض‌ها رسیدگی کنند.

لزوم تغییر در آیین‌نامه مسابقات سراسری قرآن/ قاریان را به سمت ارائه تلاوت‌های معناگرا ببریم

وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن باید به سمتی پیش رود که قاریان به سمت تلاوت‌های معناگرا حرکت کنند، افزود: بیشتر قاریان ما در جلسات سعی می‌کنند که مطابق با آیین‌نامه مسابقات تلاوت کنند و همین امر باعث می‌شود از یادگیری اصول تلاوت‌های تأثیرگذار که مستمع را جذب می‌کند، غافل شوند در حالی که مسابقات و کسب رتبه هدف نیست و تنها وسیله‌ای برای انس بیشتر با قرآن است.

اطهری‌فرد با بیان اینکه بهتر است آیین‌نامه مسابقات سراسری قرآن تغییراتی متناسب با ارتقای توانمندی افراد برای ارائه تلاوت‌های معناگرا داشته باشد، گفت: در مسابقات کشوری باید از برخی دستورالعمل‌ها که افراد را از تلاوت‌های اثرگذار دور می‌کند، بپرهیزیم؛ بنابراین امیدواریم مسئولان با بازنگری آیین‌نامه، قاریان را تشویق به اجرای تلاوت‌های زیبا مبتنی بر رعایت اصول تلاوت کنند.

ارتباط دو سویه قاری و مستمع در مسابقات ایجاد نمی‌شود

وی با اشاره به لزوم تشکیل کارگروهی برای تغییرات اصولی در آیین نامه، افزود: در مسابقات قرآن کمتر شاهدیم که مستمعان با تلاوت‌های اجرا شده ارتباط برقرار کنند که این یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف مسابقات است چرا که اگر ارتباط دو سویه قاری و مستمع برقرار نشود هم قاری و هم افرادی که در سالن مسابقات حاضر می‌شود بهره درستی از آیات الهی نخواهند برد.

اطهری‌فرد با بیان اینکه در مسابقات سراسری قرآن باید دست قاریان را برای اجرای تلاوتی زیبا باز گذاشت، گفت: برخی از قوانین آیین‌نامه مسابقات مثل عدم وجود تکرار آیه، گاهی از تأثیرگذاری تلاوت می‌کاهد بنابراین شایسته است برخی از تبصره‌های آیین‌نامه اصلاح شود تا قاریان به راحتی بتوانند تلاوت‌های زیبایی اجرا کنند.

منبع فارس