«عبدالرسول عبایی» داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران نسبت به آیین‌نامه مسابقات قرآن سایر کشورها در سطح ممتازی قرار دارد، اظهار داشت: من به کشورهای مختلفی سفر کردم و با بسیاری از اساتید قرآن جهان در ارتباط هستم. آنها بارها اذعان داشتند که آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران سطح بالایی دارد و هر کسی نمی‌تواند چنین آیین‌نامه‌ای تدوین کند.

مسئولان برای بازبینی آیین‌نامه مسابقات قرآن تعلل نکنند

وی با اشاره به اینکه از آخرین تغییرات آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران 5 سال می‌گذرد، افزود: هر سال اساتید و داوران قرآن تجربیات جدیدی کسب می‌کنند به همین جهت باید هر چند سال یک‌بار آیین‌نامه مسابقات بازنگری شود اما هم‌اکنون 5 سال از آخرین تغییرات می‌گذرد و مسئولان سازمان اوقاف و امورخیریه نیز نسبت به برگزاری جلساتی برای بازبینی آیین‌نامه مسابقات تعلل می‌کنند که این امر می‌تواند باعث ایجاد موانعی در روند مسابقات شود همان‌طور که امسال در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برای انتخاب نفر اول دچار مشکل بودیم.

داوری مسابقات سراسری قرآن سخت‌تر از مسابقات بین‌المللی است

این استاد پیشکسوت قرآن کریم با بیان اینکه داوری مسابقات سراسری قرآن سخت‌تر از داوری مسابقات بین‌المللی است، گفت: در مسابقات کشوری قاریان توانمندی از نقاط مختلف کشور حضور می‌یابند که سطح قرائت افرادی که به مرحله نهایی راه می‌یابند تقریبا در یک سطح است که این امر قضاوت برای انتخاب یک نفر به عنوان قاری برتر را مشکل می‌کند.

عبایی با اشاره به نحوه داوری مسابقات قرآن، افزود: در بسیاری از مواقع پس از بررسی و جمع‌بندی نمرات متسابقان با یکسان بودن نمرات افراد مواجه می‌شویم که با توجه به آیین‌نامه برای انتخاب برگزیده باید به نمره تجوید مراجعه کرد به طوری که اگر شرکت‌کننده‌ای نمره تجوید بالاتری داشت عنوان برتر را کسب می‌کند اما اگر باز هم نمرات تجوید آنها یکسان بود نمره صوت و لحن را ارزیابی کرده و فرد برتر را معرفی می‌کنیم.

جوایز مسابقات قرآن افزایش یابد

این داور بین‌المللی قرآن کریم یکی از دلایل انتخاب نفرات اول تا سوم هر رشته و اعطای جوایز به آنها را کمبود بودجه عنوان کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم رضایت متسابقان را جلب کنیم باید تعداد جوایز نیز بالا رود که برای این امر می‌توان از هزینه‌های اضافه در برگزاری مسابقات قرآن کاست تا بتوانیم با تعدد جوایز اشتیاق حضور در مسابقات را در بین افراد افزایش دهیم.

عبایی با بیان اینکه 10 نفر اول هر رشته که به مرحله نهایی مسابقات قرآن راه می‌یابند توانمندی‌های قابل قبولی دارند اما در مسابقات تنها به نفرات اول تا سوم جوایز اهدا می‌شود، افزود: این به معنای بی‌توجهی به سایر متسابقان برگزیده نیست چرا که طبق برنامه‌ریزی‌ها هر کدام از آنها به مسابقات بین‌المللی قرآن سایر کشورها اعزام می‌شوند یا در سفرهای تبلیغی آنها را دعوت می‌کنند تا حق کسی ضایع نشود.

منبع فارس