رحیم خاکی، رئیس کمیته نظارت بر پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: خدا را شکر می‌کنیم این کار بزرگ و ارزشمند با زحمت همه جانبه دوستان در مجموعه سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و حمایت‌های بی‌دریغ شهرداری تهران به نحو احسن و با کیفیت فوق‌العاده از هر لحاظ برگزار شد.
وی افزود: پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در جنبه‌های فنی، با توجه به تمهیداتی که در جهت انتخاب نمایندگان کشورها صورت گرفته بود با کیفیت بالای شرکت‌کنندگان هم در رشته حفظ و هم در رشته قرائت برگزار شد. به لحاظ داوری نیز بیشترین تعداد داوران از سایر کشورها و کمترین داوران را از جمهوری اسلامی ایران داشتیم. برای انتخاب هیئت داوران و تصمیم‌گیری درباره آیین‌نامه، فرم‌ها و سیستم نظارت بر مسابقات، حدود شش ماه زمان صرف شد که تمامی کارها هم به نحو احسن انجام شد.

کسب رتبه اول حفظ توسط دیگر کشورها نشان از رشد فوق‌العاده آنها دارد
رئیس کمیته نظارت بر پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان عنوان کرد: اینکه برای نخستین‌بار در رشته حفظ کل، شرکت‌کننده‌ای از کشور دیگر به غیر از جمهوری اسلامی ایران رتبه اول را کسب کرد حاکی از رشد فوق‌العاده سایر کشورها و اهمیت و اهتمام آنها نسبت به اعزام بهترین‌ها به این مسابقات بود؛ رقابت‌ها در این مسابقات بسیار تنگاتنگ بود.
وی یادآور شد: از اینکه نماینده جمهوری اسلامی ایران از سطح فنی بسیار بالایی برخوردار بود شکی نیست؛ نماینده ما در رشته حفظ از حافظان مسلط کشورمان است و اطمینان دارم که طی سال‌های آینده در مسابقات بین‌المللی قرآن به طور قطع رتبه‌های اول را کسب می‌کند و در مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان با کمترین اختلاف و با سه صدم اختلاف رتبه دوم را کسب کرد و خوشحالیم که رقابت و داوری بسیار سالم و سلامتی را در تمام ابعاد شاهد بودیم.

بخشی از موفقیت‌های مسابقات قرآن دانشجویان در حوزه اجرا و پشتیبانی است
خاکی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: بخشی از موفقیت‌های پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در حوزه اجرا و پشتیبانی بود؛ دوستان ما در جهاد دانشگاهی، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و شهرداری تهران بهترین امکانات برای حضور شرکت‌کنندگان، داوران و میهمانان را فراهم کردند و بنده شاهد بودم که در این حوزه انصافا اتفاق بسیار منظم و دقیقی شکل گرفت.
وی ادامه داد: محل اقامت و رفاه و آسایش روحی، روانی و جسمی شرکت‌کنندگان برای حضور در این رقابت‌ها بسیار مطلوب بود. تکریم و میزبانی شایسته ایرانی که در بهترین رستوران‌های برج میلاد و محل هتل از میهمانان و شرکت‌کنندگان به عمل آمد این کار اقدام بسیار شایسته‌ای بود زیرا تکریم قرآنیان و میهمانانی بود که بهترین‌های جوانان جهان اسلام هستند.

بهترین سالن موجود به مسابقات قرآن دانشجویان اختصاص یافت
مسئول کمیته نظارت بر پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان عنوان کرد: سالن همایش های برج میلاد، سالن باکیفیت و بسیار خوبی است که با تمامی امکانات برج میلاد در اختیار مسابقات بود و جا دارد که از مدیران ارشد برج میلاد کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم زیرا مدیران برج میلاد از جان و دل و با عشق و علاقه کار کردند و همه امکانات برج را در اختیار مسابقات قرار دادند.

خاطره حضور رئیس جمهور در مسابقات قرآن دانشجویان فراموش نشدنی است
وی با عنوان این مطلب که در این دوره از مسابقات تبلیغات رسانه‌ای خوبی صورت گرفت، گفت: تبلیغات و اطلاع‌رسانی این دوره از مسابقات هم به لحاظ تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات شهری و حضور در نشریات بسیار خوب بود و البته از ریاست جمهور کشورمان نیز باید تشکر کنیم که به این مسابقات احترام گذاشتند و با حضور در افتتاحیه این مسابقات موجب دلگرمی برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان شدند و آنهایی که در افتتاحیه این مسابقات حضور داشتند هیچگاه برگزاری این مراسم با حضور ریاست جمهوری را فراموش نخواهند کرد.
خاکی ادامه داد: همچنین حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه این مسابقات و حضور مدیران ارشد نظام، مدیران شهرداری، وزیر بهداشت، وزیر علوم و... بسیار مهم بود و این مسابقات را از هر بعدی که برگزار کنیم این مسابقات قطعا و یقینا یک سر و گردن از مسابقات هم سطح و هم موضوع خود در ایران و کشورهای منطقه نمونه بود و می‌تواند به عنوان یک سمبل و الگو برای سایر مسابقات قرار بگیرد.

مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، اتفاق بسیار باارزشی بود
وی عنوان کرد: این دوره از مسابقات از نظر برنامه‌ریزی و دقت در اجرا و تیم‌های اجرایی که شبانه‌روز کار می‌کردند و هماهنگ بودند و از هر بعدی که این مسابقات را در نظر بگیریم به نظر بنده یک اتفاق بسیار با ارزش و درجه یک بود که جای تبریک به جامعه قرآنی کشور و جامعه قرآنی دانشگاهی کشور دارد زیرا خود را به این سطح از بلوغ رسانده است تا در پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
این قاری بین‌المللی اظهار کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف به لحاظ شاخص بودن و به این دلیل که نماینده کشور ما نماینده ایران بین تمام کشورها در مسابقات بین‌المللی است اهمیت دارد و از لحاظ فنی و ارزش اعتباری، مسابقات بین‌المللی اوقاف در جایگاه بالایی قرار دارد؛ مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان مربوط به قشر خاصی از جامعه است اما مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف برای عموم است که از این جهت این مسابقات از جایگاه و اعتبار بالایی برخوردار است.

پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان از مسابقات قرآن اوقاف بالاتر بود
وی یادآور شد: اما به لحاظ کیفی، رفاهی و پشتیابی، به نظر بنده پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف بالاتر بود و این امر را در تمامی سطوح می‌توانستیم شاهد باشیم. بنده به دور از تمام تعارفات و موضوعات جانبدارانه که به هر حال در گذشته عضو جهاد دانشگاهی بودم و در این مسابقات نیز حضور داشتم و علاوه بر آن عضو ستاد عالی مسابقات قرآن هم هستم و در کمیته نظارت مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف حضور داشته‌ام این نظر را دارم که مسابقات قرآن دانشجویان بالاتر از مسابقات قرآن اوقاف است.
خاکی در ادامه عنوان کرد: ضمن اینکه، مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف هرساله برگزار می‌شد و تیم اجرایی مسابقات اوقاف تعدد و تکثر نیرو و زمان دوساله لازم را نداشته و هرسال این کار را انجام می‌دهند که به طور طبیعی کار سخت و طاقت‌فرسایی است و آنها مسابقات ملی و بین‌المللی، مسابقات قرآن بانوان به صورت جداگانه و مسابقات قرآن شکوفه‌ها را به صورت جداگانه دارند و دبیرخانه مسابقات قرآن اوقاف با این تعداد نیرو و توان اجرایی، همین کاری که انجام می‌دهند بسیار سخت است؛ مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان با میزبانی و قدرت اجرایی سازمان یادگیرنده، جوان و خلاق و با مدیران مسلط به این موضوع که از نظر تعداد خیلی بیشتر از اوقاف هستند برگزار می‌شود.
وی در پایان گفت: اما به هر حال سازمان اوقاف برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن از نظر اعتباری، اعتبار بالایی دارد و زحمات زیادی در آنجا کشیده می‌شود اما در مجموع مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از نظر پشتیبانی و اجرایی بهتر از مسابقات بین‌المللی اوقاف برگزار شد.

منبع ایکنا