این قاری بین المللی افزود: زمانی که ما به عنوان افرادی که در شبکه قرآن سیما کارشناسی می‌کردیم و مردم ما را از این رسانه قرآنی دیده بودند و احساس می‌کردند، می‌توانند برخی از دیدگاه‌های خود را از طریق ما به شبکه قرآن منتقل کنند، یکی از نظراتی که عمدتا از زبان مردم می‌شنیدیم این بود که پخش تلاوت‌ در شبکه قرآن سیما کم است و به همین دلیل تغییر رویکرد این شبکه به عنوان شبکه قرآن سیما با توجه به اینکه توجه بیشتری به پخش تلاوت‌ها خواهد داشت بسیاری از اهداف مخاطبان را تأمین می‌کند.

پخش مجموعه‌های تلویزیونی از شبکه قرآن حذف نشود

ابوالقاسمی اظهار کرد: جداسازی معارف از شبکه قرآن سیما و توجه ویژه به پخش تلاوت از این شبکه تلویزیونی به شرطی می‌تواند کاری درست باشد که آرشیو تلاوت این شبکه تلویزیونی نیز از غنای صددرصدی برخوردار باشد تا پخش تلاوت‌ها به تکرار نرسد.
وی در ادامه گفت: ضمن احترام گذاشتن به مسئولان تصمیم‌گیرنده که به هر حال برای هر یک از تصمیمات خود دلایلی دارند، اما شنیدم که بنا است از این پس، سریال‌های قرآنی هم از شبکه قرآن سیما پخش نشود که بنده به عنوان یک بیننده، خواستارم تا سریال‌های قرآنی پخش شود زیرا خیلی از مفاهیم و تفاسیر قرآن را می‌توان از طریق فیلم و سریال نیز به مردم انتقال داد و هیچ منافاتی ندارد اگر یک سریال قرآنی که ساخته می‌شود از شبکه قرآن سیما هم پخش شود.
این قاری بین‌المللی قرآن عنوان کرد: به طور کلی قرار گرفتن کلمه قرآن و معارف که پیش از این در عنوان شبکه قرآن و معارف سیما شاهد آن بودیم درست نبود، زیرا معارف زیرمجموعه قرآن است و حالا که عنوان این شبکه تلویزیونی به شبکه قرآن سیما تغییر یافته است، می‌تواند علاوه بر تلاوت که جزء اصلی ‌برنامه‌ها را پر می‌کند و سبقه بیشتری دارد کارهای مفاهیمی که نیاز جامعه قرآنی است نیز در این شبکه وجود داشته باشد اما به اندازه‌ای که اصل رویکرد پخش تلاوت در این شبکه تلویزیونی از بین نرود.

تلاوت‌های تصویری باکیفیت به اندازه کافی نداریم
وی در ادامه گفت: تفاوتی که بین رادیو قرآن و شبکه قرآن وجود دارد این است که رادیو قرآن به دلیل دارا بودن آرشیو سرشار و غنی از تلاوت‌های قدیمی و پرمغز، می‌تواند تنوع زیادی داشته باشد زیرا تصویر در کار نیست، اما شبکه قرآن سیما به این دلیل که باید تصویر داشته باشد میزان تلاوت‌های تصویری باکیفیت، جذاب و زیبا به اندازه کافی وجود ندارد و حتی اگر از امروز تمام تلاوت‌های انجام شده در دنیا را نیز فیلم‌برداری کنیم باز هم کیفیت آنها به اندازه کیفیت تلاوت‌های قدیمی عبدالباسط، مصطفی اسماعیل، منشاوی و... نیست.
ابوالقاسمی افزود: در جامعه قرآنی هیچ‌کس از بنده در خصوص تلاوت قرآن و شنیدن قرآن تندروتر نیست اما بنده از خیلی از برنامه‌ها و مباحث معارفی که در شبکه قرآن سیما پخش می‌شود استفاده کردم و خانواده بنده نیز از خیلی مباحث معارفی این شبکه تلویزیونی استفاده می‌کردند.

نگرانی‌ام از این است که برنامه‌های معارفی از شبکه قرآن سیما، حذف و به دیگر شبکه‌ها هم نرود
وی با بیان اینکه تقریبا نصف روز، شبکه قرآن و معارف سیما در منزل ما روشن بود، عنوان کرد: اگر مطمئن شوم که همانند برنامه‌های معارفی شبکه قرآن سیما که پیش از این پخش می‌شد عین آن برنامه‌ها و حتی بهتر از آنها را می‌توانم در دیگر شبکه‌های تلویزیونی پیگیری کنم اعتراضی ندارم اما اگر بدانم که شبکه قرآن سیما بنا است به شبکه تلاوت قرآن تبدیل شود و برنامه‌های معارفی نیز نه تنها از شبکه قرآن سیما حذف شود، بلکه به دیگر شبکه‌ها نیز نمی‌رود آن زمان است که نگران می‌شوم.
قاری بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: اگر این رویکرد جداسازی معارف از شبکه قرآن سیما به منظور توجه بیشتر به تلاوت‌ها اتفاق بیفتد که نکات مثبت زیادی می‌توان در آن پیدا کرد، از مدیر شبکه قرآن سیما درخواست دارم در خصوص ضبط تلاوت‌های مجلسی حتما شیوه تهیه‌کنندگی را عوض کند.

شبکه قرآن سیما رویکرد حمایتی از قاریان در محافل قرآنی نداشته است
وی ادامه داد: بنده با جرأت تمام اعلام می‌کنم در این زمینه صاحب‌نظر هستم و اگر می‌توانم به شبکه قرآن سیما کمک کنم تا کیفیت تلاوت‌ها خیلی بالاتر از این که هست انجام شود و به مردم ارائه شود. تا به حال رویکرد حمایتی از قاریان قرآن در محافل توسط شبکه قرآن سیما وجود نداشته است و به حدی این ضعیف بوده است که بنده زمانی که می‌بینم دوربین‌های شبکه قرآن سیما در یک محفلی فعال هستند دوست ندارم از من فیلم‌برداری کنند زیرا به این موضوع به صورت تخصصی نگاه نمی‌کنند.
ابوالقاسمی یادآور شد: اگر شبکه قرآن سیما بخواهد شبکه قرآن شود باید آرشیو تلاوت‌های قوی‌تری از آنچه که هم‌اکنون دارد، داشته باشد و بنده برای کمک به تخصصی‌تر اجرا شدن محافل قرآنی جهت ضبط آنها برای رساندن به سمع و نظر بینندگان شبکه قرآن با کمال میل آمادگی خود برای همکاری اعلام می‌کنم و مدعی آن هم هستم که تخصص این کار را دارم.

برنامه‌های مخاطبان معارفی شبکه قرآن سیما در دیگر شبکه‌ها تأمین شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با تغییر رویکرد شبکه قرآن سیما که بنا است به گفته مسئولان مربوطه به پخش تلاوت‌ها و برنامه‌های قرآنی توجه بیشتری داشته باشد به نظر می‌رسد مخاطبان این شبکه جابه‌جا می‌شوند به این معنی که مخاطبانی که برای استفاده از برنامه‌های معارفی جذب این شبکه شده بودند باید توسط شبکه‌های دیگر تأمین شوند که اگر این اتفاق رخ دهد دیگر نگرانی دیگری وجود نخواهد داشت و بنده از این کار حمایت می‌کنم.
این قاری بین‌المللی قرآن گفت: اگر برنامه‌های معارفی سابق شبکه قرآن سیما در تمام شبکه‌های صداوسیما توزیع شود کار بسیار پسندیده‌ای است زیرا تجمع آنها در یک شبکه تلویزیونی به هیچ عنوان خوب نیست. بنده نگرانی‌ام از این است که برنامه‌های معارفی از شبکه قرآن سیما حذف و در شبکه دیگری ایجاد نشود.

منبع ایکنا