به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، «محمد کاظم حسن‌زاده» قاری قرآن کریم در دوم فروردین‌ماه سال 1334 در مشهد به دنیا آمد.

وی از دوران کودکی به تشویق خانواده پا به عرصه فعالیت‌های قرآنی گذاشت تا جایی که از 10 سالگی به طور مداوم در جلسات قرآن شرکت می‌کرد و پس از مدت کوتاهی در زمینه الحان تلاوت به موفقیت‌هایی دست یافت.

 

وی پیش از دهه 50 با وجود خفقانی که در زمان رژیم طاغوت حاکم بود اقدام به برگزاری جلسات قرآن کرد. حسن‌زاده نیم‌قرن از زندگی خود را با قرآن گذراند و برای تربیت شاگردان قرآنی تلاش بسیاری کرد به طوری که قاریانی همچون حمید هروی، مهدی صیاف‌زاده، جواد کاشفی، سعید بیژنی و هزاران قاری توانمند دیگر حاصل تلاش‌های این استاد قرآن کریم بود.

مرحوم «حسن‌زاده» در کنار استاد «شحات‌انور» در سال 1368

حسن‌زاده برای تبلیغ دین اسلام به کشورهای زیادی همچون ایتالیا، امارات، پاکستان، افغانستان، سعودی، لبنان، پاکستان، غنا، مالزی، تایلند و بنگلادش سفر کرد. وی در یکی از سفرهای تبلیغی به کشور غنا شاهد گرایش یک جوان 21 ساله به اسلام بود و از همان زمان سعی کرد با صلابت بیشتری به تلاوت آیات الهی بپردازد.

صدای رسا و جذاب از مهم‌ترین ویژگی‌های تلاوت‌های استاد حسن‌زاده بود. وی اوایل دهه 60 با کاروان نور به سفر مکه مکرمه اعزام شد. در این سفر داشتن صدای رسا در تلاوت از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که در اطراف خانه خدا امکان تلاوت با سیستم‌های صوتی وجود ندارد و قاریان باید با صدای بلند و رسا به تلاوت بپردازند به همین جهت هم‌سفران استاد حسن‌زاده در این سفر وی را یکی از بهترین قاریان می‌دانستند چرا که صدای رسای ایشان باعث جلب توجه مسلمانان و تجمع جمعیت در کنار حلقه‌های قرآنی کاروان نور می‌شد.

حسن‌زاده از معدود اساتیدی بود که تمامی روزهای هفته جلسه قرآن داشت. وی اوایل سال 1390 به دلیل نارسایی قلبی چندین بار به بیمارستان رفت اما پس از بهبودی نسبی مجدد به برگزاری جلسات قرآن پرداخت.

 وی در هفتمین دوره تکریم چهره های قرآنی سال 1391 به عنوان چهره قرآنی توسط سازمان دارالقرآن معرفی و تجلیل شد.

این استاد قرآن پرتلاش با وجود مشکلات قلبی جلسات قرآن خود را تعطیل نکرد به طوری که با همه فراز و نشیب‌ها حداقل 3 روز در هفته جلسه قرآن داشت. خوش‌خلقی و شوخ‌طبعی از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی این استاد قرآن بود به طوری که بیشتر شاگردان وی او را با این صفات می‌شناسند.

سرانجام «محمد کاظم حسن‌زاده» 29 دی‌ماه سال 1393 در 59 سالگی به دلیل سکته قلبی در مشهد مقدس چشم از جهان فروبست.


تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «ابراهیم» با صدای مرحوم «محمدکاظم حسن‌زاده»

  دانلود