حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به فعال‌سازی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با مسئولیت رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: بنا داریم در جهت بازمهندسی و طراحی بهتر مسابقات قرآنی کشور هم‌اندیشی‌هایی را با حضور اساتید و صاحب‌نظران این حوزه برگزار کنیم تا بتوانیم نظام جامع مسابقات قرآنی کشور را طراحی کنیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف عنوان کرد: با توجه به برگزاری مسابقات متعدد قرآنی در کشور، نیازمند یک بازخوانی در اهداف اصلی برگزاری مسابقات داریم تا بتوانیم هم‌افزایی بیشتری در برگزاری مسابقات قرآنی کشور داشته باشیم.

تغییر در فرآیند داوری و رشته‌های مسابقات قرآن
وی ادامه داد: فرآیند داوری، رشته‌های مسابقات قرآن، تعیین شاخص‌های مدنظر در داوری و رشته‌های قرآنی، استانداردسازی مسابقات قرآنی کشور، تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و... از جمله مواردی هستند که باید طی برگزاری هم‌اندیشی‌هایی مورد بحث و بررسی قرار گیرند.
حسینی یادآور شد: طی انجام مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای متنوع با اندیشمندان و اساتید این حوزه تلاش می‌کنیم تا به نتایج خوبی در راستای برگزاری هر چه بهتر مسابقات قرآنی کشور برسیم و بتوانیم کتاب مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران را تألیف و تدوین کرده و به عنوان سند در تمامی مسابقات قرآنی کشور مورد استفاده قرار دهیم.
وی با بیان اینکه نزدیک به دو ماه گذشته از مسئولیت بنده در سازمان اوقاف تاکنون، شش جلسه از جلسات شورای راهبردی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور را برگزار کرده‌ و جلسات متعددی را با حضور مسئولان کمیته‌ها و اعضای ستاد برگزار کرده‌ایم تا هرچه سریع‌تر در نحوه فعالیت کمیته‌های این ستاد به نتیجه برسیم.

برگزاری هم‌اندیشی برای اعمال تغییرات در مسابقات قرآن
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ادامه داد: برگزاری هم‌اندیشی در راستای سامان‌بخشی به مسابقات قرآنی کشور، یک پروژه است و با یک یا دو جلسه به نتیجه مطلوب نمی‌رسد بلکه باید طی چندین مرحله با حضور صاحب‌نظران قرآنی باشد تا نتیجه قابل قبول به دست آید.
وی یادآور شد: با تشکیل کارگروه‌هایی در حوزه‌های مختلف فنی، اجرایی و ... زوایای مختلف برگزاری مسابقات از جمله؛ آیین‌نامه، رشته‌ها، داوری و... را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم و ممکن است تغییرات زیادی در تمامی بخش‌ها داشته باشیم.
حسینی درباره آیین‌نامه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران گفت: آیین‌نامه مسابقات قرآنی کشور نیز که بیش از پنج سال پیش تدوین شده بود برای سال 94 مورد بازبینی قرار می‌گیرد تا با نظر اساتید و صاحب‌نظران قرآنی با تغییراتی همراه شده و به‌روز باشد.
وی ادامه داد: کار بازبینی آیین‌نامه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران به منظور اعمال تغییرات لازم برای به‌روز شدن این آیین‌نامه در نیمه اول سال94 انجام می‌شود.

مشارکت عموم مردم در بخش‌های عمومی مسابقات قرآن
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف عنوان کرد: همچنین در فعالیت جدید ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور ممکن است برخی رشته‌ها به مسابقات قرآن اضافه شود و در بخش‌های عمومی، مشارکت عموم مردم نسبت به گذشته بیشتر شود.
وی یادآور شد: تلاش می‌کنیم در بخش گرایش مسابقات به معنامحوری و توجه به معنا و پژوهش و مفاهیم نیز توجه ویژه داشته باشیم و این حوزه را توسعه دهیم تا مسابقات قرآن در جمهوری اسلامی ایران رویکردی آموزشی، فرهنگی و تربیتی داشته باشد.