«سمیح احمد خالد عثامنه»، داور اردنی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و ناظر سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن ایران ویژگی‌ها و امتیازات زیادی دارد که بارزترین آن‌ها دعوت از همه اقلیت‌های مسلمان در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و استرالیا بدون هیچ گونه تمایزی است.
وی درباره ارزیابی خود از سطح مسابقات گفت: معمولا در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم میان متسابقین تفاوت‌هایی وجود دارد و برخی از متسابقین در سطح بسیار خوب و درخشانی هستند و بعضی دیگر ضعیف‌ترند و ضعف آنها در واقع متوجه معرفان و مربیان آنان است.
این داور اردنی تصریح کرد: بعضی از جوانانی که در کشورهای غیرمسلمان زندگی می‌کنند، مانند حافظان و قاریان ساکن اروپا، آمریکا و استرالیا، راهنمایی و آموزش آنان ضعیف بوده و کمبود علما و مربیان در این کشورها باعث مشاهده برخی ضعف‌ها و ایرادات در ادای مخارج حروف و یا اشتباهاتی در وقف و ابتدا شده و به همین سبب سطح متسابقین این کشورها با متسابقین کشورهای عرب‌زبان و مسلمان تفاوت دارد.
سمیح احمد خالد عثامنه اظهار داشت: در این دوره از مسابقات، هر روز شاهد تلاوت‌ها و صوت‌های زیبایی از قاریان هستیم و به تلاوت حافظان ماهر و توانمندی گوش می‌دهیم که توانایی‌های برجسته‌ای در ادا و حفظ قرآن کریم دارند.
این داور اردنی و ناظر سی‌و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران درباره وجه تمایز این مسابقات با دیگر مسابقات بین‌المللی قرآن بیان کرد: این مسابقات امتیازات زیادی دارد که مهم‌ترین آن تعداد چشمگیر شرکت‌کنندگان و حافظان ماهر و قاریان برجسته است به طوری که امسال تعداد کشورهای شرکت‌کننده بیش از 80 کشور بوده و این بسیار نادر است که در مسابقات بین‌المللی قرآن دیگر تعداد شرکت‌کنندگان به بیش از 80 کشور برسد.
وی همچنین افزود: شگفت‌تر اینکه در این مسابقات هیچ‌گونه تفاوتی بین اقلیت‌های مسلمان قائل نشده و از همه مسلمانان در همه کشورها و در هر نقطه‌ای دیگر از جهان چه در اروپا، آمریکا و یا استرالیا و ... دعوت شده در حالی که در بسیاری مسابقات بین‌المللی قرآن  کشورهای دیگر تنها از کشورهایی که همجوار آنها بوده و یا با همدیگر رابطه دارند و بین وزارت اوقاف و امور دینی این کشورها ارتباط وجود دارد، دعوت به عمل می آید.
این داور اردنی گفت: از دیگر امتیازات این مسابقات حضور طبقات و گروه‌های مختلف و متعدد جامعه از شیوخ و بزرگان و افراد مسن و همچنین جوانان و کودکان برای مشاهده مسابقات است که ساعت‌های طولانی را بدون هرگونه اظهار خستگی و ضعفی حضور دارند که نشان‌دهنده عشق و علاقه و اشتیاق و تعلق‌ خاطر آنان به قرآن کریم است و این حضور و استقبال روزانه از مسابقات قرآنی را به ندرت در جای دیگر می‌بینیم.
وی در خصوص رونمایی از نرم‌افزار قرعه‌کشی الکترونیکی در سی‌و‌دومین دوره این مسابقات گفت: این اقدام برای نخستین بار است که شاهد آن هستیم و تنها در کشور ایران وجود دارد و در دیگر کشورها تاکنون چنین برنامه‌ای نبوده است. 
وی تأکید کرد: کمیته اجرایی و برگزارکننده این مسابقات به علت این اقدام شایسته قدردانی است، زیرا که فنون جدید و تکنولوژی روز را در خدمت به قرآن کریم بکار گرفته است.
سمیح احمد خالد عثامنه در پایان این اقدام را نوعی پیشرفت و نوآوری خواند که مسئولان و کمیته داوری را از هرگونه اتهام مصون می‌دارد.