عبدالرسول عبایی، پیشکسوت قرآنی کشور،‌ در مورد ترکیب هیئت داوران پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی گفت: در این مسابقات از کشور مصر، سه داور حضور دارد،‌ علاوه بر آن از اردن نیز یک داور حضور دارد که در مسابقات ایران نیز داوری داشت و داور کشور اندونزی نیز به صورت ثابت در همه ادوار این مسابقات بوده است.

انتخاب داوران بدون قاعده‌ای خاص
وی با بیان اینکه انتخاب داوری‌ها در کشور مالزی شیوه و معیار خاصی ندارد، افزود: چینش داوری‌ها در این مسابقات مناسب نیست،‌ به عنوان مثال در بخش تجوید که نیاز به هوشیاری بسیار زیادی دارد،‌ داورانی با سن بیشتر از 80 سال را قرار می‌دهند که با ذات داوری در بخش تجوید مغایر است.

چینش غیرتخصصی داوران
عبایی تصریح کرد: علاوه بر این چینش داوری‌ها نیز بر اساس تخصص افراد صورت نمی‌گیرد و همین امر هم باعث می‌شود که نمرات اهدایی به شرکت کنندگان دارای اشکال باشد.
این داور بین‌المللی کشورمان در ادامه با اشاره به برخی اظهار نظرهای قاریان ایرانی در مورد مسابقات مالزی، بیان کرد: به اعتقاد من زدن چنین حرف‌هایی در مورد هر مسابقاتی آن هم با استناد به یک بار حضور در این مسابقات بسیار بعید است، صرف حضور در یک دوره از این مسابقات نباید باعث شود تا تحلیل‌های عجیب و غریبی در مورد این مسابقات ارائه داد. مسابقات مالزی اصلاً اینگونه نیست و اصلاً به فکر این نیستند که چه کسی اول می‌شود یا نمی‌شود.
وی اذعان کرد: اگر ما در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران دنبال چنین مسائلی هستیم که نماینده فلان کشور را صاحب عنوان کنیم و به کشور دیگر عنوان ندهیم، آنها نیز در مسابقات‌شان اینگونه عمل می‌کنند. در مسابقات قرآن همیشه بنا بر اعتمادی که به داوران شده، گذاشته می‌شود.

ویژگی منحصر به فرد مسابقات ایران
عبایی در ادامه خاطرنشان کرد: البته مسابقات بین‌المللی قرآن ایران یک ویژگی خاص دارد که هیچ مسابقه دیگری در دنیا آن را ندارد و آن هم اینکه اختلاف نمرات اهدایی توسط داوران بیشتر از 10 درصد نباید باشد. در حالی که مسابقات بین‌المللی دیگر چنین چیزی ندارند.  اگر اختلافی وجود داشته باشد خود داوران همان بخش باید آن را درست کنند، ‌به عنوان مثال در مسابقات امسال و در مرحله فینال گاهی اختلاف نمره اهدایی بین دو داور در یک بخش به 20 تا 30 درصد هم می‌رسید که خود داوران بدون دخالت ما آن را درست می‌کردند. این شیوه در رعایت عدالت بسیار مؤثر است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اذعان کرد: در گذشته ارتباطات خوبی با مسابقات مالزی داشتیم و حتی 12 پیشنهاد برای بهبود مسابقات آنها ارائه کردیم که مورد استفاده هم قرار دادند، اما متأسفانه گاهی برخی اظهارنظرها همه چیز را خراب می‌کند.

تحلیل‌های عجیب و غریب از مسابقات مالزی ارائه ندهیم
وی بیان کرد: یکی از قاریانی که در مسابقات مالزی حائز رتبه شده و این روزها رسانه‌ها را نیز در اختیار دارد و در بوق و کرنا می‌کند که رتبه کسب کرده است،‌ یکی از عوامل موفقیتش در همان مسابقات حضور یک داور ایرانی بود، این شرکت کننده در همان مسابقات نمره‌ای که باید بر اساس آیین‌نامه مسابقات مالزی دریافت می‌کرد 9 بود اما براساس آیین‌نامه مسابقات ما نمره 18/75 دریافت می‌کرد که من همان نمره بیشتر را به او دادم.
عبایی در ادامه ضمن گلایه از قرار دادن رسانه‌ها به صورت دائم در اختیار چنین افرادی،‌ گفت: حرف‌ها و اظهارنظرها و تحلیل‌های عجیب و غریب در مورد مسابقات به اعتقاد من وهن است،‌ به جای ارائه این تحلیل‌‌ها بیائیم علت را جویا شویم که چرا اینگونه شده است. زمانی که داورانی با سنی بالاتر از 85 سال برای داوری انتخاب می‌شوند و بخش مهمی همچون تجوید که 40 نمره دارد نیز به آنها می‌دهند مشخص است که شرکت کنندگانی ایرانی نخواهند توانست رتبه کسب کنند.

چگونه پای داوران ایرانی به مسابقات مالزی را باز کنیم؟
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن در ادامه در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان موفقیت‌های قاریان ایرانی در سال‌های گذشته در مسابقات مالزی را مجدد تکرار کرد و پای داوران ایرانی نیز به آنجا باز شود، گفت: باید تلاش کنیم تا ارتباطاتمان با این مسابقات و مرکز جاکیم بیشتر شود. علاوه بر این ارتباط فعالان قرآنی ایرانی با داوران مسابقات مالزی خصوصاً در زمان برگزاری مسابقات باعث دیده شدن بیشتر نماینده کشورمان در آن مسابقات خواهد شد. روابط بسیار مهم‌ است، البته این به معنای اعمال نفوذ برای تغییر نتایج نیست بلکه برای زیرنظر قرار دادن حرکات باشد.
وی عنوان کرد: زمانی که در مورد مسابقات مالزی حرف‌های کودکانه زده می‌شود،‌ معلوم است که برگزارکنندگان مسابقات مالزی ناراحت شده و در انتخاب داوران ایرانی تأثیرگذار است، ‌این حرف‌ها باید توسط افرادی زده شود که حداقل یک بار تجربه داوری این مسابقات را برعهده داشته باشند، اینکه یک قاری ایرانی در برنامه‌ای تلویزیونی می‌گوید در مسابقات چکار کرده که به او لقب استاد می دادند چه معنایی می‌دهد، مگر این حرکات باعث می‌شود تا اجازه تحلیل عجیب و غریب در مورد آن مسابقات ارائه دهیم.
عبایی عنوان کرد: حضور یک داور از ایران در مسابقات مالزی تأثیرات بسیار زیادی بر روحیه شرکت کننده کشورمان دارد و مطمئن خواهد شد که نمره داور ایرانی بر اساس واقعیت و نیز اصولی و علمی خواهد بود. عدم حضور داوران ایرانی در مسابقات مالزی کاملاً سیاسی و مسئله تشیع و وهابیت است. مرکز اسلامی جاکیم همیشه ارتباط خوبی با ما داشته است، اما محدودیت‌هایی دارند. ما ایرانی‌ها که معروف به داشتن حوصله زیاد هستیم باید حوصله به خرج داده و منتظر باشیم تا ارتباطات بیشتر و بهتر شود.

گلایه از نماینده ایران در مسابقات مالزی 
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن در ادامه در پاسخ به این سؤال که با این نحوه چینش داوران مسابقات بین‌المللی کشور مالزی احتمال کسب رتبه توسط نماینده ایران چگونه خواهد بود؟ گفت: البته من در اینجا یک گلایه از نماینده کشورمان در مسابقات مالزی دارم و آن هم اینکه هیچ مشاوره‌ای از من در مورد این مسابقات نگرفت، اطلاعات بسیار مفیدی را می‌توانستم در اختیار وی قرار دهم، من قصد داشتم تا تذکرات و مطالب مفیدی را در اختیار وی قرار دهم که متأسفانه به هیچ وجه موفق به دسترسی به ایشان نشدم.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه امیدوارم مطالبی که اینجا گفته می‌شود به گوش نماینده ایران در این مسابقات برسد، گفت: باید بر روی مخارج حروف و احکام بسیار دقت داشته باشد، خوشبختانه نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات صوت و لحن خوبی دارد و تنها مسئله تجوید باقی می‌ماند که باید بر آن بسیار توجه داشته باشد. ادای فصیح‌ حروف بسیار مورد توجه داوران از جمله داور اردنی است.
عبایی در ادامه با تأکید مجدد بر اینکه انتخاب داوران در مسابقات مالزی شیوه خاصی ندارد، افزود: انتخاب داوران در این مسابقات بر اساس ارتباط است، اگر کشوری با مرکز اسلامی جاکیم که متصل به دولت مالزی نیز هست ارتباطات خوبی داشته باشد،‌ داوران بیشتری از آن کشورها انتخاب خواهد شد. بنابراین مسائل سیاسی در انتخاب داوران از کشورهای مختلف بسیار مهم است.
وی همچنین در مورد نظرش در مورد مناسب بودن ترکیب داوران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، با بیان اینکه نمی‌توان نظر قاطعی ارائه داد،‌ تصریح کرد: مناسب بودن یا نامناسب بودن ترکیب داوران در مسابقات قرآن، قابل ارزیابی نیست،‌ بلکه باید برخی شاخص‌ها را در انتخاب داوران انجام داد. اینکه داوری با بیش از 85 سال بخش مهمی همچون تجوید را قضاوت کند چندان مناسب نیست. متأسفانه داورانی که در مسابقات مالزی حضور دارند،‌ تلاوت را تنها لحن می‌دانند. ‌

تعداد زیاد داوران بومی از جنبه بین‌المللی آن خواهد کاست
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن در پایان در مورد اینکه از کشور میزبان چندین داور حضور داشته باشد،‌ نکته مثبت مسابقات خواهد بود یا نکته منفی؟ گفت: به اعتقاد من هر چه تعداد داوران کشور میزبان بیشتر از داوران خارجی باشد از جنبه بین‌المللی بودن آن رقابت‌ها کاسته می‌شود. اصولاً اگر می‌خواهیم رقابت بین‌المللی باشد باید یک داور، یک ناظر و یک رئیس هیئت داوران از کشور میزبان باشد،‌ اما باید سایر داوران زبردست و هوشیار باشند.