غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی مدرس هنر تلاوت قرآن کریم، با اشاره به تعریف تلاوت معنی‌محور گفت: در تعریف تلاوت معنی‌محور دو بحث وجود دارد، اول اینکه باید قاری در تلاوت خود به معنی و مفهوم آیه توجه داشته باشد. این کار نتایجی دارد که جدا از اینکه قاری از ابزارهای القای معانی استفاده کند یا نه، حس و حالی پیدا می‌کند که این حس و حال به شنونده منتقل و بر روی او تأثیر می‌گذارد.

لازمه تلاوت معنی‌محور آشنایی مستمع با معانی آیات است

وی استفاده از ابزارهای صوت و نغمه را دیگر راه ارائه تلاوت معنی‌محور دانست و گفت: این کار، کار هر کسی نیست، زیرا باید قاری با استفاده از ابزارهای صوت و نغمه بهترین مفهوم را در ذهن شنونده حک کند، البته لازمه این کار آگاهی مستمع از معانی آیات است که متأسفانه بیشتر مردم ما با معانی آیات آشنا نیستند و باید ما هم به این سمت برویم.

تلاوت معنی‌محور و تأثیر‌گذار نیاز به آموزش و تولید محتوا دارد

شاه‌میوه استفاده قاری از ابزارهای صوت و نغمات را نیازمند آموزش دانست و گفت: در این زمینه باید تولید محتوا، آموزش و برگزاری دوره‌های تخصصی در دستور کار قرار گیرد، همچنین باید نمونه‌هایی از تلاوت معنی‌محور را استخراج و دراختیار دیگر قاریان قرار دهیم تا طی چند سال شاهد ارائه تلاوت‌های تأثیرگذار و معنی‌محور باشیم. البته همانطور که گفتم اگر قاری معانی آیات را بفهمد به قول رهبر معظم انقلاب می‌تواند س وحالش را به مستمع منتقل ‌کند.

سه نوع تلاوت از منظر طه عبدالوهاب

این استاد قرآن کریم با اشاره به نقل قولی از طه عبدالوهاب گفت: طه عبدالوهاب قاری مصری می‌گفت: تلاوت‌ها سه نوع هستند؛ اول صداهایی که زیبا هستند، اما در قلب انسان نمی‌روند، دوم تلاوت‌هایی که شاید چندان قوی نیستند، اما بسیار دلنشینند و سوم تلاوت‌هایی که هم زیبا و هم دلنشین هستند مانند تلاوت‌های منشاوی که فاخر و تأثیرگذار است.

معنی‌محوری در تلاوت برای قاریان نوجوان و تازه کار زود است

وی معنی‌محوری در تلاوت را برای قاریان نوجوان و تازه‌کار زود دانست و گفت: اولین کار در تلاوت قرآن کار تقلید است، یعنی باید قراء نوجوان ابتدا چند سال تلاوت تقلیدی کار کنند و بعد به سمت معنی محوری بروند، زیرا در غیر این صورت آنها الگوهای اصلی را از دست می‌دهند.

مسابقات مانع تلاوت معنی محور نیست

این استاد قرآن کریم مسابقات را مانعی برای ارائه تلاوت معنی‌محور ندانست و گفت: در مسابقات قرآن 4 نمره لحن و 15 نمره وقف و ابتدا به معنی‌محوری اختصاص دارد، زیرا شما با وقف‌های درست و بجا است که می‌توانید معنای آیات را به مستمع القاء کنید.

منبع فارس