برنامه زنده «افق» رادیو قرآن، روزگذشته سوم مردادماه با حضور سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم و محمدرضا پورمعین، کارشناس‌مجری برنامه به روی آنتن رادیو قرآن رفت.
سیدعلی سرابی، دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم در ابتدای این برنامه اظهار کرد: با توجه به کارکرد فاخری که برنامه‌های تبلیغی و قرآنی ایران در خارج و داخل از کشور داشته است و حساسیتی که این امر در ابعاد داخلی و خارجی داشته است از اوایل دهه 70 با تدبیر رهبر معظم انقلاب کمیته‌ای در دفتر معظم له با ریاست آقای مقدم و عضویت نمایندگان چند دستگاه مرتبط تشکیل شد.
وی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صداوسیما، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش و... از اعضای این کمیته هستند.
سرابی درباره ماموریت‌های این کمیته گفت: سازماندهی برای برنامه‌ریزی و اعزام قاریان، حافظان و گروه‌های جمع‌خوانی به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی و کشورهایی که دارای اقلیت‌های مسلمان هستند. بالغ بر 10 کشور مقصد اعزام‌های ما بوده‌اند.
وی افزود: شرکت قاریان و حافظان قرآن در مسابقات بین‌المللی قرآن و برنامه‌ریزی برای دعوت از قاریان و اساتید غیر ایرانی به کشور به عنوان داوران مسابقات قرآن و اجرای برنامه در محافل قرآنی داخلی از دیگر مأموریت‌های کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن بوده است.
دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم عنوان کرد: هم‌اکنون سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای عالی قرآن و برخی از اساتید و صاحبنظران قرآنی در کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم عضو هستند؛ وزارت آموزش و پرورش و سازمان حج و زیارت و جامعه المصطفی(ص) العالمیه نیز به تناسب موضوع اگر اقتضا کند بنا به ماموریت‌هایی که دارند به جلسات کمیته دعوت می‌شوند.

سالانه 100 نفراز سوی کمیته اعزام به خارج از کشور می‌روند
وی ادامه داد: به طور متوسط سالانه حدود 100 نفر از طریق کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن اعزام می‌کنیم که گاهی ممکن است این آمار بیشتر و گاهی کمتر شود. معدل 70 نفر در سال معدل خوبی است. البته موضوع اعزام مربوط به سال 70 به بعد نیست بلکه در دهه 60 نیز چندین سال متمادی اعزام داشته‌ایم.
سرابی درباره دستاوردهای اعزام و دعوت از قاریان قرآن اظهار کرد: براساس سیاست‌های شیعه‌هراسی، از گذشته‌ها جامعه شیعی متهم با ارتباط و انس کم با قرآن بوده است از سوی افراد تندرو در کشورهای اسلامی و همواره بدعت‌هایی را در رابطه با قرآن به ما نسبت می‌دادند در حالی که شیعه در طول تاریخ بیشترین خدمات را نسبت به قرآن داشته است و بهترین حفاظت‌ها از مرزهای قرآن کریم را علمای شیعه انجام داده‌اند که شاید به همین دلیل نیز مورد تعرض دشمن قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی برای اصلاح این نگرش اشتباه، سیاست‌گذاران فرهنگی ایران به این نتیجه رسیدند که تبلیغات قرآنی و تظاهر به تمسک به قرآن و نشان دادن توانمندی‌ها و ارادت‌های جامعه شیعی به قرآن را برای کشورهای دیگر به منصه ظهور برسانند و این اتهام که شیعه با قرآن مأنوس نیست، رفع کنند.
سرابی عنوان کرد: براساس گزارش‌هایی که از سوی اعزام شوندگان و رایزنان فرهنگی اعلام شده اهداف اصلی ما محقق شده و بسیاری از قاریان قرآن عنوان کرده‌اند وقتی در جمع مسلمانان قرائت داشته‌اند برای آنها خیلی جالب و عجیب بود که یک شیعه فارسی‌زبان به این زیبایی تلاوت می‌کند و یا از قرآنی می‌خواند که شبیه قرآن آنها است.
در این بخش از برنامه افق، محمدرضا پورمعین، مجری کارشناس برنامه اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی که مطرح است این است که شما در کمیته اعزام تصمیم گرفته‌اید پنج نفر از اعضای گرو‌ه‌های تواشیح را اعزام کنید در حالی که ممکن است برخی گرو‌ه‌ها بیش از هشت نفر باشند، این گروه‌ها باید چه کار کنند و این مشکلات چطور حل می‌شود؟
در این بخش از برنامه افق، رحیمی فرد، از گروه شمیم بهشت استان مازندران شهرستان بابل، میهمان تلفنی برنامه بود که در بخشی از سخنان خود گفت: ما سال 92 رتبه اول مسابقات اوقاف را به دست آوردیم و در همان سال نیز به حج اعزام شدیم و با توجه به اینکه گروه طی چند سال با ترکیب شش نفره شرکت کرد و رتبه اول را به دست آورد اما از این گروه شش نفره پنج نفر اعزام شد.

در اعزام گروه تواشیح به حج زحمات یک نفر که همپای بقیه کار کرده، نادیده گرفته می‌شود
وی افزود: ما هیچ راهی نداشتیم که زحمات یک نفر که همپای بقیه تلاش کرده بود نادیده بگیریم و یک هزینه 28 میلیونی را به طور مساوی هزینه کردیم و بقیه را به صورت وام آمده کردیم و این شد که نفر ششم را نیز با هزینه شخصی خود اعزام کردیم.
سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: به هر حال محدودیت‌هایی در اعزام وجود دارد و با توجه به اینکه سفرهای خارجی پرهزینه است امکان اینکه تعداد زیادی را اعزام کنیم وجود ندارد؛ اختصاص سهمیه‌های ستادی به افراد، کار بسیار سختی است به خصوص اینکه مسئولان بعثه مقام معظم رهبری از بخش‌های مختلف کم کرده‌اند و در عین حال با توجه به کارکردی که قرآنیان در سفر حج دارند کمترین کوچک‌سازی را داشته‌اند و با این حال 20 نفر اعزام داریم.
سرابی ادامه داد: اصولا عدد متعارف گروه‌های جمع‌خوانی پنج نفر است و یک گروهی هستند که آیات قرآن را به صورت جمعی می‌خوانند یا مدیحه‌سرایی می‌کنند و بهترین کارها را نیز با همین تعداد اجرا می‌کنند هرچند که اگر تعداد بیشتر شود کار قوی‌تر می‌شود. ما گاهی با سه یا چهار نفر نیز به اجرای برنامه تواشیح‌خوانی پرداخته‌ایم؛ در اعزام‌های تبلیغی چهار نفر و در اعزام حج امکان اعزام پنج نفر گروه تواشیح داریم.
وی در ادامه عنوان کرد: برای اولین بار که گروه تواشیح ما به حج عمره اعزام شد و به این دلیل که تعداد اعضای گروه بیش از پنج نفر بود بنده که عضو این گروه بودم اعزام نشدم. هرچند که کار سختی است. زمانی که این تجربه برای ما پیش آمد به خدا توکل کردم.
سعیدی‌زاده از گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) آبادان در این بخش از برنامه افق، میهمان تلفنی بود که در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: گروه تواشیح‌ باقرالعلوم(ع) قرار است امسال به حج تمتع مشرف شود و ما چندین جلسه داشتیم و فردی که حذف شد الان از ما راضی نیست و گفت شما را حلال نمی‌کنم.

تعداد اعضای شرکت‌کننده در مسابقات تواشیح را محدود به 5 نفر کنند
وی افزود: اگر قرار است پنج نفر از گروه تواشیح اعزام شوند تعداد اعضای شرکت کننده در مسابقات قرآن را پنج نفر اعلام کنند و این موضوع را در آیین‌نامه مسابقات قرآن نیز وارد کنند که اعضای بیش از پنج نفر، نمی‌توانند در مسابقات تواشیح شرکت کنند.
سیدعلی سرابی در این بخش از برنامه گفت: اینکه یک نفر به گروه تواشیح اضافه کنیم به این معنی است که یک نفر از قاریان اعزامی را حذف کنیم؛ این خواهش معنوی وجود دارد و ما سال گذشته این کمک را کردیم و بستگی به بعثه مقام معظم رهبری دارد که این سهمیه را در خود جای دهد.
وی ادامه داد: مسابقات حفظ مسابقات بسیار جدی در کشور است اما با این حال هر سال یک نفر از حافظان قرآن را به حج تمتع می‌بریم. گروه‌های تواشیح که قصد اعزام به حج تمتع را دارند و بیشتر از پنج نفر هستند، می‌توانند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در مسابقات کشوری هم با پنج نفر حاضر باشند تا دیگر مشکلی در اعزام وجود نداشته باشد.
در این بخش از برنامه افق، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه میهمان تلفنی برنامه بود که در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: به هر حال محدودیت‌هایی در اعزام‌ها وجود دارد و با وجود اینکه دوستان سهمیه بیشتری می‌خواهند به هر حال با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.
وی افزود: امیدواریم با تدبیری که در کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم وجود دارد بتوانیم این مشکلات را حل کنیم و یا برای سال آینده روند انتخاب و اعزام را تغییر دهیم.
حسینی درباره آیین‌نامه مسابقات قرآن که به تازگی مورد بازبینی قرار گرفته است، گفت: در خصوص اعزام چند دستورالعمل در حال تدوین است که البته عمده آن اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن است و امیدواریم با دستورالعمل‌هایی که تدوین می‌شود یک مقدار با کم و کیف بهتری بتوانیم در این رقابت‌ها حضور پیدا کرده و از حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران بهره‌برداری خوبی داشته باشیم.
وی درباره مسئولیت سازمان اوقاف در کمیته اعزام گفت: طبق ماموریت‌هایی که تاکنون برعهده ما بوده است بخشی از عزیزان که باید شناسایی و اعزام شوند به این دلیل که خروجی مسابقات قرآن سازمان اوقاف هستند ما باید زمینه‌سازی شناسایی افراد برای اعزام به حج کمک کنیم و بعد از آن دوره‌ای که برای اعزام شوندگان برگزار می‌شود نیز میزبانی کنیم تا دوستان اعزام خوبی داشته باشند.

تغییرات آیین‌نامه مسابقات تواشیح باید به نظرسنجی گذاشته می‌شد
حجازی، سرپرست گروه ولیعصر(عج) از قم، میهمان تلفنی این بخش از برنامه بود که در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: پیشنهاد می‌شد قبل از اینکه آیین‌نامه مسابقات قرآن بازبینی شود، ای کاش نظرسنجی می‌شد؛ من اطلاع دارم تمام سرپرستان گروه‌های تواشیح با این آیین‌نامه مخالف هستند. خیلی از اساتید منتقد آیین‌نامه بوده‌اند و یکی از اساتید اعلام کرده که این تصمیم سازمان اوقاف بوده است و هیچ نظرسنجی بین اساتید قرآن نشده است.
سیدمصطفی حسینی در پاسخ به این سوال گفت: تغییرات در آیین‌نامه با اهتمام فنی کمیته مسابقات بوده است، ما در آیین‌نامه مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی هیچ تغییری نداشته‌ایم و آیین‌نامه داوری همان چیزی که تصویب شده است؛ تغییراتی در روش اجرای مسابقات ایجاد شده است اما ملاک داوری همان چیزی است که در آیین‌نامه‌های داوری بوده است.
وی ادامه داد: در گذشته ما در مرحله کشوری هم مرحله مقدماتی و نهایی را حضوری برگزار می‌کردیم اما روشی که طی دو ماه گذشته روی آن کار کرده‌ایم. اما تغییرات اعمال شده این است که مرحله مقدماتی به صورت فایل و غیرحضوری برای ما ارسال شود و مرحله نهایی به صورت حضوری باشد. ما اعلام همگانی درباره آیین‌نامه نداشته‌ایم اما می‌توانستیم این کار را نیز انجام دهیم.
در این بخش از برنامه، حجازی، سرپرست گروه ولیعصر(عج) قم گفت: تغییرات ایجاد شده در آیین‌نامه مسابقات تواشیح موجب بی‌انگیزگی گروه‌های تواشیح می‌شود و گروه‌های کم تجربه‌تر نمی‌توانند از تجربیات گروه‌های قوی‌تر استفاده کنند و این روش جدید اشتباه است. روشی که در مسابقات سال گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت درست بود و بهتر بود به جای اینکه این تغییرات را داشته باشند سعی می‌کردند همان کار را ارتقا دهند نه اینکه مرحله استانی را حذف کنند. بلکه باید زرق و برق بیشتری به آن می دادند. شما روش را عوض نکنید بلکه کاستی‌های همان روش را رفع کنید.
سرپرست گروه ولیعصر(عج) قم ادامه داد: امسال زمان آزمون و خطا نیست و تا جایی که بنده اطلاع دارم بیش از 90 درصد از اساتید با این تغییرات مخالف هستند و همچنین گروه‌های تواشیح نیز از این تغییرات ناراضی هستند. بهتر بود این تغییرات برای سال بعد با مطالعه و آسیب‌شناسی بیشتری ایجاد می‌شد.

هر تغییری مدافعان و موافقانی دارد
حسینی ادامه داد: هر تغییری مدافعان و مخالفانی دارد و با توجه به تکلیفی که برای بهبود وضعیت مسابقات داشته‌ایم و مطالعاتی که انجام داده‌ایم حجت برای ما تمام شده بود که می‌توانیم مسابقات را با این کیفیت که در حال حاضر به آن نتیجه رسیده‌ایم عمل کنیم. 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: نیمی از اساتید که با ما در ارتباط بوده‌اند با این تغییرات در بخش تواشیح‌خوانی موافق هستند و این تغییرات را برای رشد رشته تواشیح‌خوانی در سال‌های آینده بسیار مفید می‌دانند؛ اگر اساتید این تغییرات را اجرایی نمی‌دانستند ما این کار را اجرایی نمی‌کردیم چرا که هدف ما تقویت این موضوع است.
همچنین، سیدعلی سرابی، در بخش پایانی برنامه افق گفت: به هر حال گروه‌های تواشیح به دلیل زحمات زیادی که در حوزه تخصصی می‌کشند حق دارند که دغدغه زیادی نسبت به مسابقات کشوری تواشیح‌خوانی داشته باشند؛ اما اگر مرحله مقدماتی مسابقات تواشیح غیرحضوری شود از یک جهت می‌تواند موجب توسعه شود چرا که وقتی مسابقات حضوری است سازمان اوقاف نمی‌تواند از هر استان بیش از یک گروه دعوت کند اما اگر خوب برنامه‌ریزی شود غیرحضوری بودن موجب توسعه مسابقات می‌شود.
سرابی افزود: ما این تجربه را در گذشته هم داشته‌ایم اما توقع ما از دوستان در سازمان اوقاف این است که از این امکان که مسابقات مرحله استانی به صورت حضوری برگزار نمی‌شود این هزینه را در توسعه کیفی و کمی گروه‌ها به کار بگیرند.
منبع:iqna