بیستمین دوره مسابقات سراسری اذان، ابتهال، مدیحه سرایی، دعاخوانی و همخوانی قرآن کریم صبح دیروز 13 اسفندماه در تالار فرهنگ تهران آغاز شد و تاجمعه، 14 اسفند ادامه خواهد داشت.

بر همین اساس در اولین روز این مسابقات و در نوبت صبح، مسابقات در رشته تواشیح و هم‌خوانی قرآن کریم برگزار شد، در این روز 13 گروه راه یافته به مرحله کشوری این مسابقات از استان‌های قم، مازندران، لرستان، اصفهان، تهران، یزد و خوزستان رقابت خود را برگزار کردند.

در نوبت صبح این مسابقات از گروه ها خواسته شد تا تنها همخوانی خود را انجام دهند. تا زمان اذان ظهر امروز 13 گروه اجرای خود را در رشته همخوانی قرآن کریم انجام دادند و در نوبت بعداز ظهر نیز که از ساعت 15 آغاز شد، بخش تواشیح اجرا شد. 

از جمله نکات قابل توجه در این رشته این است که برای هر گروه هفت دقیقه و 30 ثانیه زمان در نظر گرفته شده است که هر گروه باید در این زمان، اثر خود را انجام دهد، اضافه شدن هر تعداد ثانیه به این زمان، دو امتیاز منفی برای گروه ها را به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از نکات آئین نامه ای این دوره از مسابقات که از سوی برخی گروه ها نقض شده است، بحث جدید بودن اثر تواشیح در مرحله کشوری نسبت به مرحله مقدماتی است که در این بین تنها دو گروه این نکته آئین‌نامه‌ای را مورد توجه قرار داده‌اند و یازده گروه دیگر از آثار قبلی خود در مرحله کشوری استفاده کرده‌اند. باید دید که مسئولان برگزاری مسابقات برای این نقض آئین‌نامه‌ای چه تمهیداتی در نظر خواهند گرفت.

همچنین در این دوره از مسابقات، داوران بدون اطلاع از هویت گروه‌های تواشیح و همخوانی در مورد آنها نمره خواهند داد تا به این ترتیب اقدام بیشتری در جهت عدالت‌محوری مسابقات صورت گرفته باشد.

از دیگر نکات قابل توجه در مورد این دوره از مسابقات تغییر ناگهانی محل برگزاری مسابقات آن هم ساعاتی قبل از آغاز رقابت‌ها بود که دردسرهای بسیار زیادی را برای مسئولان برگزاری مسابقات فراهم کرد و آثار خستگی را در چهره آنها به وضوح می‌شد، مشاهده کرد. همچنین این موضوع از بحث‌های حاشیه‌ای مسابقات بود و اعضای گروه در فرصت فراغت خود در مورد آن بحث می‌کردند.

از چندین روز قبل اعلام شده بود که این مسابقات در استودیو شماره دو رادیو برگزار می شود، اما به یکباره و در حالی که ساعاتی تا آغاز مسابقات باقی نمانده بود، اعلام شد که مسابقات در تالار فرهنگ برگزار می‌شود. دلیل این جابجایی نیز مخالفت حراست سازمان صداو سیما با حضور این تعداد شرکت‌کننده، اعلام شد.

این مسابقات دو روزه در سه نوبت از ساعت هشت صبح تا 12، از ساعت 15 تا زمان اذان مغرب و بعد از اذان مغرب تا ساعت 22 در تالار فرهنگ تهران برگزار می شود. در روز اول این مسابقات، مراسم افتتاحیه و در حین برگزاری رقابت‌ها در رشته همخوانی غیر از اعضای گروه‌های شرکت‌کننده و عوامل اجرایی افراد معدودی برای دیدن مسابقات در سالن حضور داشتند که البته تغییر ناگهانی زمان برگزاری در این بدون تماشاگر بودن بی‌تأثیر نبوده است.

در حاشیه مسابقات نیز بازار بحث در مورد تغییرات صورت گرفته در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات داغ بود که مخالفان و موافقان خاص خود را داشت. 

و همینطور در نوبت بعدازظهر تا اذان مغرب گروه‌های تواشیح به اجرای برنامه پرداختند و بعد از آن نیز رقابت‌ها در رشته ابتهال برگزار شد.

همچنین در روز جمعه نیز مسابقات در رشته‌های اذان و دعاخوانی برگزار می شود. رقابت ها در رشته دعاخوانی برای اولین بار است که در مرحله کشوری برگزار می شود.

در مورد زمان اعلام نتایج این دوره از مسابقات نیز تاکنون خبری از سوی مسئولان برگزاری مسابقات اعلام نشده است، با این وجود احتمال اعلام نتایج در سال 94 بعید به نظر می‌رسد.

برای دانلود عکس های مسابقات به لینک زیر مراجعه فرمایید.


لینک دانلود